28 November 2011

Brek tak makan....

Biasanya kereta lama akan mengalami masalah brek tak makan. Sebenarnya yang masalah ni terjadi disebabkan beberapa punca. Berdasarkan pengalaman aku, ada dua punca utama. Pertama disebabkan master pump yang dah memang nak kong.


Masalah ni akan menyebabkan keseluruhan sistem brek kereta berada dalam keadaan yang amat tak best langsung. Pedal brek akan rapat ke lantai bila ditekan dan perlu di pump beberapa kali untuk mendapatkan angin bagi mewujudkan tekanan pada sistem brek.

Satu lagi punca masalah utama brek pada kereta lama ialah brake calipers tu sendiri. Biasanya kereta lama, bahagian dalam benda ni dah berkarat teruk terutama pada piston.

Tu adalah contoh gambar calipers yang baru dan cantik lagi. Bagi kereta yang dah berumur lebih 10 tahun biasanya keadaan calipers nya adalah seperti ni:


Dalamnya pulak seperti ni:


Dalam lubang tu lah duduknya si piston tadi. Fungsi piston tu adalah untuk menekan kedua-dua pad brek bagi menghasilkan daya geseran pada brake disc kat tayar tu. Permukaan luar piston biasanya berkarat, menyebabkan tekanan hidraulik tak berapa cantik. Jadi, tekanan untuk menolak pad brek berkurangan lalu mewujudkan daya geseran yang kurang pada brake disc.


Lagipun, gasket getah yang berfungsi untuk menghalang minyak brek daripada keluar dicelah piston tu pun confirm dah teruk jugak. Jadi, lama-kelamaan minyak brek akan berkurangan.

Masalah ni bahaya sebab tak semestinya kedua-dua belah brek akan mengalaminya serentak. Bila sebelah saja yang ada masalah, kereta akan terasa melayang waktu membrek pada kelajuan melebihi 80km/j. Percayalah, kalau laju lagi daripada tu memang terbabas punya.

Kesimpulannya, janganlah malas sangat nak ambil tau pasal kereta sendiri dan janganlah terlalu percaya pada mekanik. Sekurang-kurangnya, belajarlah sikit-sikit pasal selok-belok kenderaan sendiri agar tak susah dikemudian hari. Kereta kalau dijaga dengan baik, insya'Allah takkan meragam punya,

5 comments:

  1. Salam..tuan waja saya masaalah brek tangan tak cengkam..caliper..kabel..pad..dah ganti tapi makin tak makan.Masa memula ganti dulu mkn jga tapi tak cengkam sangat.Sekarang ni memang xcengkam langsung..Minta tolong..tq..

    ReplyDelete
  2. assalam,kereta saya nisssan ad resort@wagon.dpn disc blkg drum.masalahnya bila tekan pedal brek ada bunyi mcm benda bocor di side blkangblkang.brek tak mencengkam.pum pedal bnyak kali masih keadaan sama,pedal brek jadi keras.lg 1 try bleeding drum blkang side kanan x kluar minyak pun.napa yek.t.kasih

    ReplyDelete
  3. Salam teman..kreta sa kenari mmpunyai masalah brek tekan hingga ke lantai dan brek tak mkn,sa dah service calliper,brak pump blakang kiri kanan baru,brake pad depan baru,masi tak mkn..then sa tukar master pump,masi jga tak mkn..mati akal trus😅..sa check smua hos brake jga tak sumbat..masa buang angin mnyak melancit jga ada pressure tp bila dah jln brake teras rendah p tekn abis kreta lambat nak berhenti..😅

    ReplyDelete
  4. Assalam tuan..nak tanya sikit,pedal brek menjadi keras dan brek macam ada dgn xde.
    Ada mekanik kata brek booster,ada yang kata brek pump.
    Minta tuan jelaskan kebenarannya.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum tuan kereta kancil saya sblm ni break smp ke lantai dan break tak cengkam..sy dah service break dan buat bleeding pedal dh ok cuma break tak berapa cengkam kena tekan kuat tp tak cengkam kuat..break pad tgk ok lg adakah kene tukar break pad atau ada masaalah lain..tq

    ReplyDelete