24 March 2012

Bani Melayu

Terkadang aku fikir, Melayu ni bodoh betul la. Kalau aku ni Yahudi, aku pun takkan ada minat dengan Melayu. Apa yang Melayu ada? Adat? Kesopanan? Yang buang anak pun ramai Melayu, yang kaki mengumpat, caci maki pun Melayu paling otai. Bangsa lain tak boleh lawan punya. Kali ni aku nak bercerita tentang topik yang agak berat. Dah boring cerita benda yang ringan-ringan walaupun ringan-ringan ni memang best sebenarnya.

Namun sebagai Melayu, aku tak boleh terus putus asa daripada mengharapkan yang bangsa aku satu hari nanti akan menjadi bangsa yang terhebat dan terkenal. Bukan dalam bidang filem, bukan dalam industri muzik. Tapi terkenal kerana sifat mulia, setiakawan, kuat, tangkas, bijak dan berilmu tinggi.

Suatu masa dulu Melayu pernah menjadi terkenal. Bukan kerana majunya bangsa Melayu, bukan kerana bijaknya mereka tapi kerana kuat, setia dan mempunyai ilmu agama yang tinggi. Lihat saja Melaka sebelum zaman kejatuhannya. Wah, meremang bulu roma bila bercakap tentang Melaka, pernah menjadi sebuah negeri yang hebat dan terkenal seluruh dunia.

Laksamana Hang Tuah (walaupun bukan Melayu) tetap mengaku yang 'takkan Melayu hilang di dunia' secara tak langsung melambangkan satu masa dan ketikanya nanti Melayu akan bangkit menjadi bangsa yang terhebat dan terkuat. Tak semestinya bangsa tu perlu menjadi bangsa yang termaju dan terkaya untuk menjadi hebat dan kuat. Tak logik, kan? Tak mengapa, pelan-pelan kayuh. Belum habis cerita lagi.

Antara maksud hadis, "Kaum kerabatku akan menerima bencana dan penyingkiran selepasku kelak sehinggalah datang suatu kaum dari sebelah Timur dengan membawa bersama-sama mereka panji-panji berwarna hitam...." (Ibnu Majah)

Daripada satu riwayat lain pula, "Akan keluar dari sulbi ini seorang pemuda yang akan memenuhi dunia dengan keadilan. Bilamana kamu melihat yang demikian itu maka wajiblah bagi kamu bersama. Pemuda Bani Tamim, dia datang dari sebelah Timur dan dia adalah pemegang panji-panji Al Mahdi..."(Ibnu Umar)

Apa yang menarik di sini ialah, siapakah Bani Tamim? Tiada langsung sejarah tentang Bani Tamim ni. Asal-usulnya pun tak pernah diketahui. Malah sejarah dunia tak pernah menyebut tentang satu bangsa bernama Tamim.

Tapi itulah letaknya kehebatan bangsa Tamim ni. Orang langsung tak perasan dan sedar.

Ta = Tanah
Mim = Melayu

Amacam? Susah nak percaya itu biasa. Anggap sajalah ni cerita dongeng, tak payah nak gaduh-gaduh.

"Akan datang panji-panji hitam dari Timur, hati mereka seperti kepingan besi. Barang siapa yang mendengar tentang mereka hendaklah mendatangi mereka dan berbai'ah kepada mereka walaupun terpaksa merangkak di atas salji..." (Tsauban - al hawi lil fatawa)

Siapa yang selalu berbai'ah ni? Jemaah tabligh atau geng-geng tareqat? - Ni sekadar untuk renungan saja. Kejap lagi cakap lebih-lebih mengamuk pulak geng-geng tabligh.

Semuanya nampak macam tak logik langsung. Tapi tak salah kalau kita tunggu dan lihat. Tu pun kalau dikurniakan umur yang panjang.

*bersambung lagi.....(lenguh kaki la pulak)

No comments:

Post a Comment