02 May 2014

Bagaimana GST berfungsi?

Secara mudah aku akan ceritakan begini:

Aku pergi makan nasi Arab, biasanya akan dicaj 10% untuk cukai perkhidmatan dan 6% untuk cukai kerajaan.

Bagusnya bila ada GST ialah aku cuma bayar 6% saja untuk segala cukai yang dikenakan. Untungkan?

Cuma apa yang mungkin aku takperasan ialah, sebelum ni taukeh nasi Arab beli ayam, sayur, gas memasak dan buah-buahan tiada cukai tapi selepas dikenakan GST maka ayam +6%, sayur +6%, buah +6%, dan buah-buahan +6%. Taukeh akan naikkan harga nasi Arab sebab kos dia dah naik. Kemudian aku sebagai pelanggan hanya perlu bayar 6% saja lepas makan. Harga barang mentah dah naik, ditambah pula dengan peningkatan 6% GST maka untungkah aku? Bolehkah disimpulkan tiada cukai atas cukai?

Itu cerita bab aku yang makan nasi Arab. Bagi mereka yang nak jimat dan tak mahu ke restoran nasi Arab yang memang terkenal dengan harga yang mahal, mereka boleh beli nasi gerai-gerai biasa saja. Dulu gerai-gerai atau kedai-kedai kecil tepi jalan tak mengenakan cukai ke atas pelanggan tetapi selepas GST diperkenalkan maka semua peniaga akan mengenakan cukai 6% ke atas barang jualan mereka.

Selepas penternak ayam mengenakan cukai 6% ke atas pemborong ayam, pemborong pula akan menjual ayam hidup kepada peniaga dengan tambahan 6% lagi. Kalau ada lagi 'orang tengah' dalam proses ini maka 6% tetaplah dikenakan sehinggalah kepada pengguna terakhir (end user). Jadi agak-agaklah, bagaimana dengan harga ayam? Naik atau tidak? Jika naik, apakah kos untuk membeli lauk ayam tidak akan naik? Katalah harga seekor ayam hidup dijual RM4.00 + 6% = RM4.24, kemudian dijual pula kepada orang tengah lain sekurang-kurangnya 2 kali ganda harga beli seekor menjadikan RM8.48, dan dibundarkan kepada angka paling hampir iaitu RM8.50. Dijual pula kepada pengguna pada harga RM8.50 + 6% = RM9.01 (atas dasar keuntungan pasti dijual sekurang-kurangnya RM9.10 sekilo). Ini sekadar contoh saja. Berapa kali cukai atas cukai dikenakan? Belum masuk harga makanan ayam lagi.

Dengan GST golongan kaya membayar 6% cukai dan golongan miskin pun 6%. Siapa yang untung? Jika dulu golongan kaya makan direstoran mewah dengan cukai 10% + 6%, kini mereka hanya perlu bayar 6% saja manakala golongan sederhana dan miskin makan digerai-gerai biasa yang tak dikenakan apa-apa cukai barang dan perkhidmatan terpaksa membayar tambahan 6% lagi untuk apa yang mereka makan.

Nampak tak bagaimana GST berfungsi?

Bila semua barang (goods) dan perkhidmatan (service) dikenakan cukai, pendapatan (revenue) kerajaan akan meningkat. Kerajaan akan mempunyai lebih banyak wang dan dengan ini kerajaan akan mampu memberikan perkhidmatan yang lebih kepada rakyat. Cumanya ada golongan rakyat yang bimbang pendapatan yang lebih ini akan mendorong kepada penyalahgunaan wang rakyat dengan lebih serius lagi. Kebimbangan ini ada asasnya jika kita meneliti laporan ketua audit negara. Ketirisan dalam perbelanjaan kerajaan bukan perkara kecil. Beratus juta wang rakyat dibazirkan begitu saja dengan pembelian yang tidak menguntungkan langsung. 

Bagaimana kerajaan mengatakan bahawa dengan pelaksanaan GST, harga barang tak naik? Ini jelas satu penipuan kerana satu persatu bahan untuk membuat nasi Arab dikenakan cukai 6% sehinggalah kepada pengguna terakhir iaitu pelanggan. Kemudian nak masuk tandas pula yang biasanya dicaj RM0.50, selepas ini terpaksa menjadi RM0.50+6%.

Pada pendapat aku, rakyat belum bersedia untuk GST, malah kerajaan sendiri pun tidak bersedia lagi selagi mana ketirisan perbelanjaan, amalan rasuah, pemberian projek kepada kroni dan kurangnya ketelusan dalam urusan tender tidak diatasi. Sama seperti PAS yang beria-ria inginkan hudud dilaksanakan. Apakah rakyat sudah bersedia? Negara sudah bersedia? Atau terus saja laksanakan hudud dan dengan automatik rakyat akan hidup senang, mana yang tiada kerja sebelum ini akan mendapat kerja, mana yang tiada rumah akan mendapat rumah, mana yang hidup melarat akan menjadi senangkah selepas hudud ala PAS ini dilaksanakan?

Tidak melaksanakan hudud amat tidak sama dengan menolaknya. Tidak melaksanakan kerana belum bersedia. Tapi disebabkan PAS ini sebuah parti politik maka ia perlu menonjolkan apa yang ia janjikan. Waktu Nabi SAW tegakkan negara Islam pertama dalam piagam Madinah, adakah hudud ini asas utama atau kebajikan rakyatnya didahulukan?

Jadi amat tidak wajar jika GST dilaksanakan sekarang berdasarkan situasi semasa. Begitulah dengan hudud cumanya hudud ini sensitif, orang Melayu cepat melenting bila dikatakan tidak sesuai atau belum bersedia. Jangan bandingkan dengan Brunei kerana keadaan rakyat mereka berbeza. Ekonomi dan taraf hidup masyarakat juga berbeza. Mereka sudah selesa dan jauh meninggalkan kita baik dari segi ekonomi rakyat mahupun pentadbiran negara. Bukan LRT, MRT atau bangunan pencakar langit menjadi ukuran tetapi lihat rakyat mereka, berapa ramai yang hidup susah? Berapa ramai yang tak mampu masuk sekolah atau sambung belajar di universiti?

Janganlah dihukum terus orang yang mengatakan hudud belum sesuai dilaksanakan. Tiada siapa pertikai ia hukum Tuhan. Cuma pendapat kita yang berbeza dalam pelaksanaannya. Pemerintah atau kerajaan yang lemah jika melaksanakan hukum ini, dikhuatiri akan memburukkan lagi keadaan sesebuah negara. Pas adalah sebuah pertubuhan yang lemah dari sudut ekonomi dan pentadbiran. Maaf kerana terpaksa cakap juga. Lihat negeri-negeri yang pernah mereka perintah, apa kemajuan yang mereka bawa? Apa perubahan yang menaikkan taraf hidup rakyat di negeri-negeri tersebut? Jika mereka memerintah secara Islam tulen, tentulah negeri-negeri tersebut lebih maju dan makmur berbanding negeri-negeri yang ditadbir kerajaan sekarang kerana Islam itu terbaik. Tapi yang berlaku adalah sebaliknya. Mereka tak mampu bawa apa-apa perubahan di Terengganu dan Kedah pun. Malah Perak pun hanya seketika, iaitu menukar kereta rasmi kerajaan negeri (langkah yang paling utama dapat dilihat semua).

Bagi mereka yang berkata GST akan menyebabkan harga barang turun, yakinlah bahawa ia satu penipuan. GST dikenakan untuk menambah pendapatan kerajaan. Bila disebut 'menambah' maka pasti ada pihak yang perlu bayar lebih. Mengapa GST? Ia cara yang paling mudah, paling pantas dan paling banyak keuntungan dapat dikaut.

GST bagus hanya apabila kerajaan telah betul-betul bersedia untuk melaksanakannya. Bila? Apabila segala isu tentang rasuah, ketirisan perbelanjaan dan amalan kroni dapat diatasi dalam kerajaan itu sendiri. Barulah GST akan benar-benar 'menguntungkan' rakyat kerana wang rakyat akan digunakan untuk rakyat juga.

Nota: Bagaimana restoran-restoran dan peniaga-peniaga makanan lain nak asingkan barangan yang dikecualikan daripada GST? Jika makan nasi lauk ayam, beras tiada cukai tetapi ayam, sayur dan daging dikenakan GST. Adakah peniaga akan asingkan harga nasi atau pukul rata semua dikenakan 6%?

Dikatakan barang-barang dan perkhidmatan yang tidak dikenakan GST adalah beras, gula, garam, tepung, minyak masak, kacang dhal, rempas ratus, ikan masin, cencalok, budu, belacan dan:

  • Perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan: pengeluaran pasport, perkhidmatan kesihatan, pembelajaran di sekolah.
  • Perkhidmatan pengangkutan: bas, keretapi, LRT, teksi, feri, bot, tol lebuh raya.
  • Jual beli dan sewa rumah kediaman
  • Perkhidmatan kewangan terpilih
Teka-teki:

Beras tiada GST, pengangkutan tiada GST tapi petrol dan diesel ada GST. Macam mana harga beras tak naik?

3 comments:

  1. huraian terbaek penah baca. xda belah mana2 pihak. sedih pemimpin skrg penting diri,bela rakyat utk politik. Risau sgt ekonomi negara 2015 ni. adehhhhhh

    ReplyDelete
  2. YANG PASTI GST UNTUK KEMAJUAN MALAYSIA JUGA ( MEDIA MEREKA )
    Cek Bangga Jadi Anak Malaysia ( Uwekkk.... )

    ReplyDelete
  3. Sy sbgai golongan generasi muda ingin mencari maklumat dan sebaik-baiknya ingin mngumpulkan pelbagai manfaat & kebaikan mgenai gst ni. Walauapaapapun sy yakin DSN sbgai pemimpin negara akn mmbuat keputusan yg terbaik utk mmstikan rkyat hidup dlm keadaan yg lebih baik. Terima kasih atas pndangan. Tp jap, bukan brg pasar x dikenakan gst kan? So, x pelah kalau kita nk mkn nasi arab puas" kan...hahahaha

    ReplyDelete