06 February 2015

Rahsia Akikah / Aqiqah

Daripada kita membuat sesuatu secara membuta tuli, lebih baik jangan buat. Buatlah benda lain yang kita faham dan tahu. 

Akikah bukanlah bermaksud menyembelih binatang agar binatang itu kenal dan menjadi tunggangan kita di akhirat kelak. Macam-macam versi lain juga ada pasal ni. 

Mengapa perlu sembelih binatang? Mengapa tak boleh sembelih ayam?

Barangkali jawapan paling malas ialah kerana nabi tak buat.

Anak-anak sebenarnya mewarisi sifat-sifat ibu bapanya. Dalam sains, ia mengikut ginetik orang tuanya. Genetik di sini bukan sekadar bermaksud hormon-hormon, penyakit-penyakit tetapi lebih kepada sifat-sifat buruk (binatang) yang diwarisi daripada kedua orang tuanya. 

Lihat jika ibu atau bapanya seorang yang bernafsu tinggi, maka dia juga akan mewarisi sifat-sifat tersebut. Jika orang tuanya seorang yang perengus, pemarah, pembaran, maka lihat saja anaknya bagaimana.

Dalam keadan masih bayi, sifat-sifat ini mungkin belum jelas kelihatan tapi tak bermakna tiada. Lihat saja waktu anak itu mula membesar. Perlahan-lahan dia akan mewarisi sifat-sifat ibu bapanya. Akikah sebagai simbolik untuk memutuskan sifat-sifat binatang yang diwarisi oleh seorang anak daripada orang tuanya. Agar anak kecil itu membesar tidak seperti binatang walaupun lahiriahnya manusia kacak.

Maaflah kalau penerangan ni lari jauh daripada penerangan ustaz-ustaz lulusan universiti dalam mahupun luar negara. Nak percaya, percayalah. Tak nak pun takpe. Buat apa nak gaduh-gaduh?


1 comment:

  1. Assalamualaikum, saya mintak kat abang tolong letak butang g+follow sebab saya memang pengikut setia ( dulu nya silent reader aja... ) blog ni... terima kasih... ( Baru mula jadi speak up reader... )

    ReplyDelete