10 June 2015

Solat

Allah tak pernah sedikit pun perlukan solat daripada hambaNYA. Kita tak solat pun tiada kerugianpun bagiNYA.

Sebenarnya yang memerlukan solat itu ialah kita, kerana dengan solat kita sedang bersyukur dan memuji Yang Maha Agung. Dengan solat juga kita dapat menjauhi perbuatan yang keji dan mungkar, kerana apabila kita mampu menjauhi perbuatan-perbuatan yang tercela sebenarnya kita sedang memuji diri kita sendiri.

Jika mampu melakukannya maka kita akan merasakan syurga di dunia ini.

Faham kok? Tak paham jangan ditanya lagi. Aku bukanlah orang yang memberi faham.

2 comments:

  1. Asalamualaikum.
    Kebelakangan ini saya sering membaca blog tn.
    Saya sangat tertarik belajar lebih mendalam untuk MENGENAL
    Saya pernah belajar awal tahun 90an tapi rasanya tidak kesampaian hingga kini. Kawan2 yg selalu bersama berbincang tentang ilmu mengenal diri semuanya sudah bertukar tempat bertugas. Buat masa ini saya hanya merujuk mencari blog2 yg berkenaan untuk menambah pengetahuan. Jika tak keberatan saya ingin berguru dengan tn. Nombor hp saya 010 582 7078 JAPDIN SHAIDDIN,
    KUDAT SABAH.

    ReplyDelete
  2. Saya minta maaf. Saya ni sikit pun tak layak nak mengajar sesiapa. Untuk mendapatkan pengetahuan kamu boleh baca hasil tulisan sesiapa pun termasuk blog saya tapi untuk mendapatkan ilmu kamu harus meminta daripada Yang Maha Berilmu sendiri. Ilmu bukan datang dari luar tetapi dari dalam.....

    ReplyDelete