08 March 2010

my precious

sejak dulu lagi aku mmg mengidamkan sgt sebuah nadi vr4 dalam cesis saga. x terfikir pun yg aku dpt pakai sebuah kereta yg mcm tu. cuma angan² tu byk le. byk sgt problem kalau nak muatkan sebuah enjin yg berkapasiti 2.0 liter ke dlm body yg hanya menempatkan sebuah nadi 1.5 liter, single cam.

suatu masa dulu aku hanya boleh berangan & bermimpi je la. sebenarnye aku agak kagum dgn mane² pemilik saga yg bernadikan enijn ni. pada aku, enjin ni sudah lebih drp cukup. body saga pulak ringan.

dulu slalu je aku keluar mlm² minggu utk pegi tgk org race kt tempat aku. niat aku satu je, nak tgk saga hijau yg dikatakan 'kuat' pd mase tu. seronok la jugak sebab aku sendiri pun guna saga jek. cume mase tu saga aku mcm tukun, berlubang sane sini, asap pun putih semcm jek. tp keta yg byk berjasa tu x pernah menghampakan aku langsung. rosak mcm mane pun aku tetap boleh drive. dgr saga ijau tu punye bunyi pun dah merdu pd aku.

aku terpaksa mengaku yg aku agak taksub dgn saga yg 'highly modified' ni. jarang² nampak atas jalan. sebuah saga yg bernadikan vr4 adalah sebuah jentera yg mantap dan sgt berkuasa. jika dibandingkan nisbah kuasa enjin & berat kereta tu sendiri (power to weight ratio), nyata wira pun kalah. ramai org kata saga ni mcm tin milo, kena skit dah kemek. betul la tu....

aku sendiri pun x pernah terfikir utk mampu memiliki jentera yg aku impikan selama ni. nak modify apa yg aku ada sekarang dah tentu menelan belanja jutaan rupiah. dgn memikirkan masalah-masalah yg dah menjadi lumrah kpd kaki² turbo, alat ganti yg terpaksa dikacuk sana sini merumitkan lagi proses modify enjin. tu belum kira pomen yg xde sijil bikin kereta lagi. main hentam je welding sana sini. kalau cesis crack lagi la sakit otak.

mmg letih memikirkan tu semua. tp kalau dah minat, ape ade hal. rembat aje yg dah siap modified. x pyh nak pening² kepala nak buat tuning. tp aku x nafikan, dlm memilih keta 2nd hand ni mmg perlu teliti betul². kadang² ada org nak jual kereta sebab kereta tu dah x boleh nak blah dah. mungkin owner lama dah fedup dgn masalah yg x pernah nak abis. asyik duit je abis, lebih baik jualkan aje.

lagi satu nak kena tau gak skit sebyk sejarah kereta yg nak dibeli tu. knp nak jual? pernah accident ke? ada masalah besar ke kt enjin? semua ni perlu dinilai btul² sblum membuat sebarang keputusan. dan aku telah pun membuat keputusan:





































amcm? boleh pergi perang x? ape yg best ialah enjinnya ialah dari model vr4-rs dgn 240 kuasa kuda dlm keadaan standard. seronok memandu tu dah semestinye. bunyi pipe & enjin pun mengasyikkan. walaupun bg kebanyakan org, apelah sgt. saga tetap saga. tp pd aku, x kisah la ape org kata pun. aku bersyukur dpt memiliki sesuatu yg dah lama aku idamkan. satu kepuasan peribadi yg tak ternilai.....

No comments:

Post a Comment