10 January 2011

comel

terus terang, AJL yang aku ikut adalah masa tahun 1986! hehe, masa tu umur aku 5 tahun. tu AJL yang pertama. lepas kumpulan wings slow down, aku dah tak ikut lagi. masa aku minat wings & search pun umur aku 8 tahun. lepas tu aku tak kisah dah.

makin lama lagu-lagu melayu makin membosankan pada aku. kosong takde makna. penulis lirik macam m. nasir, loloq & rakan-rakan seangkatan dah susah nak cari. kebanyakkan lagu-lagu sekarang main bedal untuk kasi muat album je. buat 1-2 lagu yang boleh hits, lepas tu release album.

nak pulak lagu-lagu budak AF, langsung takde makna. lebih baik aku dengan lagu indon. serius, lagu mereka lebih sedap berbanding lagu kita. tapi janganlah bandingkan lagu-lagu m. nasir pulak. memang jauh melangit la. m. nasir orang lama.
bukan baru 5 tahun berkecimpung dalam dunia muzik. memang patut orang panggil sifu pun. lagu-lagu dia lebih kepada dakwah secara halus. tu lebih baik daripada lagu budak-budak AF.

peduli apa aku dengan AJL kali ni. ramai orang sanggup nak bersesak-sesak semata-mata nak dengar lagu secara live yang lebih tak best daripada lagu cd. kalau nak dikatakan semangat tu, mana-mana tempat pun kalau kita berkumpul ramai-ramai memang semangat tu naik semacam je.

baru-baru ni aku cuba menyelami lagu-lagu spider ciptaan loloq. aku dapati lagu-lagu dia pun ada persamaan dengan lagu-lagu m.nasir. bukanlah semua, tapi ada la sikit-sikit. cuma kiasannya agak halus dan tak terlalu ketara.

satu perkara yang takkan aku lakukan ialah pergi ke konsert. aku tak minat hiburan macam tu. lagipun, buat apa sanjung orang yang langsung tak sanjung kita? baik puja kubur keramat, mana tau dapa
t juga bersahabat dengan jin. boleh kenal-kenalan. bila bosan boleh panggil dia sembang-sembang. puji & puja artis apa dapat? syok sendiri je la.

aku melihat, jiwa manusia sebenarnya kosong. disebabkan tu mereka mencari hiburan yang boleh mengisi jiwa mereka. ada orang minat disco, ada minat dangdut dan macam-macam. dalam facebook bersepah gambat anak melayu islam bangga disebalik jenama-jenama arak, tangan-tangan yang memegang air setan tu.

mungkin ada yang merasa bagus, maju dan berkaliber dengan meneguk air tu. tapi pada aku, muka babun lebih comel daripada muka orang mabuk.


No comments:

Post a Comment