04 September 2011

Lagi-lagi tok belagak

Punyalah banyak posting aku, posting tentang Tok Belagak (TB) jugak yang paling ramai pembaca. Tu menunjukkan TB ramai peminat dan ramai orang pun minat perkara-perkara mistik.

Baru kejap tadi aku berkunjung ke blog TB. Entry terbaru TB ialah "Ada yang cari pasal". Hehe.... TB macam magnet. Bila dah mendabik dada, mesti ada yang datang menguji. Tak mungkin ada sorang je manusia yang handal. Ramai lagi yang ingin jadi handal.

Semoga semuanya selamat. Lebih selamat kalau kita kurangkan sifat takbur atau belagak agar tak terlalu menarik perhatian musuh. Hang Tuah yang hebat pun hilang ditelan zaman. Hang Jebat yang digeruni pun tumpas di tangan Hang Tuah. Tak payahlah nak bandingkan kita manusia zaman ini dengan panglima-panglima tu.

Alang-alang bercakap tentang ni, di bawah adalah ilustrasi wajah Panglima Melayu yang sangat masyhur di suatu masa dulu, Allahyarham Hang Tuah, yang dilukis oleh seseorang yang pernah bertemu dengan panglima ini di alam lain. Orang yang hanya mahu dipanggil Ustaz Tamar, di suatu tempat di kawasan Sabak Bernam. Beliau adalah ahli dalam alam sebelah sana.

Terpulanglah pada pendapat dan pandangan masing-masing. Cuma, jangan cepat perlekehkan pendapat atau pandangan orang lain sebelum periksa. Al-Fatihah kepada panglima ini.



No comments:

Post a Comment