11 February 2012

Oh me-layu

Ada seorang brader, jumpa aku petang minggu lepas bertanyakan sama ada aku nak dia mesin rumput atau tidak. Aku kata, "why not?". Janji dibuat dan dia akan datang keesokan paginya, Ahad. Aku pula bangunlah awal sikit kerana menjangkakan dia akan datang untuk mesin rumput. Jam menunjukkan pukul 9 pagi dan aku masih lagi atas katil dengan netbook ni.

Perut terasa lapar tapi hati minta sabar sikit untuk menuggu brader yang nak mesin rumput tu datang. Pukul 10 belum nampak bayang lagi. Memang macam ni lah janji dengan Melayu. Aku mandi dan bersiap untuk keluar bersarapan. Sebelum tu, aku ronda dulu kat rumah brader tu untuk hilangkan rasa syak yang menebal pada 'Melayu' ni.

Pintu & tingkap tertutup rapat. Pagar pun berkunci lagi. Memang belum bangun tidur lagi rupanya. Aku memang kenal brader ni sebab dia yang selalu mesin rumput kat rumah ni. Dulu berdua, sekarang seorang je. Dia memang ada masalah kalau berjanji dengan orang lain. Sebelum tu aku dah berkira-kira nak meracun aje. Aku tau melalui kawannya yang seorang lagi tu la.

Baru kejap tadi, dia datang lagi ke rumah aku lepas Isyak bertanyakan kenapa aku tak ada di rumah waktu hari yang dijanjikan. Apa lagi, terus panas hatilah jadinya. Aku terus sembur saja. Lepas tu dia minta aku telefon dia lagi esok untuk mesin rumput. Dalam hati aku, "what the fcuk? aku pulak yang nak kena telefon untuk bagi duit kat kau. ni dah macam cilake!". Tapi tak cakap pun sebab menahan marah. Aku minta nombor telefin dia, buat misscall dan suruh dia telefon balik esok. Aku tak harapkan apa-apa, aku tau dia akan datang lewat punya. Dah memang majoriti Melayu macam tu. Sebab tu ramai yang merempat di tempat sendiri.

Maafkan aku jika ada Melayu yang terasa tapi kalau siapa makan cili dialah yang merasa pedasnya. Cuba-cubalah tepati janji. Insya'allah, dipermudahkan rezeki.


No comments:

Post a Comment