26 September 2012

Setanggi, Kemenyan dan Syirik

Majoriti masyarakat memandang serong perbuatan membakar setanggi dan kemenyan. Tak kurang juga yang tanpa berfikir panjang terus menjatuhkan hukum syirik.

Kat mana pulak jatuhnya syirik jika membakar setanggi atau kemenyan?

 

Pendapat yang mengatakan membakar kedua wangian tersebut sebagai memberi makan jin adalah sangat dangkal. Jin tak makan asap ciput macam tu. Baik dia makan tulang KFC, lebih kenyang.

Upacara membakar wangian ini juga sering dikaitkan dengan memanggil jin. Kalau tak bakar setanggi atau kemenyan jin tak nak datang ke? Seru saja, mereka terus sampai. Tak perlu nak bakar-bakar pun.

Aku tetap berpendapat hukum membakar setanggi adalah sunat. Begitu juga dengan kemenyan (selagi niatnya baik). Bukankah malaikat suka pada wangi-wangian?

Ada juga orang kata perbuatan ini mengikut orang India dan orang Cina, maka hukumnya haram. Jika begitu maka umat Islam haram memakai seluar dalam kerana orang kafir suka memakai seluar dalam. Orang Islam harus memikirkan sesuatu yang baru untuk menggantikan seluar dalam. Ok tak?

Syaitan apa yang suka pada benda-benda yang bersih, wangi dan harum? Jika orang Cina atau India pun suka, apa masalahnya? Jika mereka nak bakar setanggi atau kemenyan untuk upacara sembahyang mereka, kenapa nak kaitkan dengan orang Islam? Orang Islam membakar setanggi atau kemenyan bukan untuk mengikut upacara sembahyang seperti mereka.

Nak jatuh syirik tak perlu bakar kemenyan atau setanggi. Cukup merasakan diri ini perlukan sesuatu selain Tuhan. Contoh, perlukan duit untuk hidup senang, perlukan makanan untuk hidup dan lain-lain. 

Mari pergi lebih dalam lagi. Bila mana seseorang yang sakit atau demam, lalu makan panadol kerana menyangka panadol berupaya menyembuhkan penyakitnya maka jatuhlah syirik. Atau, bila perlu jumpa doktor maka sakitnya akan baik. Juga jatuh syirik. Ubat, doktor dan rawatan hanyalah penyebab kepada punca utama penyembuhan iaitu Allah. 

Selagi mana manusia masih berada di makam mubtadi, selagi itulah ia dalam keadaan menyekutukan Tuhannya (syirik). Apa itu mubtadi? Carilah sendiri.....






2 comments: