28 November 2012

Penjelasan

Ketahuilah sebenarnya aku memang tak sampai hati...

Kerana...

Susah senang kita pernah bersama

Jatuh bangun pun bersama

Gelak tawa suka duka pun bersama

Mengadu nasib sesama kita

Dan banyak lagi yang kita pernah lalui bersama sebagai sahabat

Di suatu sudut hati ni terus mengasak agar aku terus saja ikutkan rasa

Namun di suatu sudut yang lain menyuruh aku bersabar dahulu



Namun kesabaran aku pun ada batasnya

Bila aku bertindak, janganlah pula fikir aku nak jatuhkan kamu

Masa kamu buat sesuatu ada kamu fikir panjang tentang aku?

Bila bab video tu kamu kata aku tak fikir panjang

Habis segala-galanya kamu ungkitkan

Sampaikan dengan mudah kamu melibatkan anak isteri kamu

Kononnya aku tak fikir perasaan anak isteri kamu jika melihat video kamu berkaraoke

Kamu ada fikir tentang perasaan anak isteri aku pula

Atas tindakan kamu jika apa yang kamu lakukan tu kantoi?

Ada kamu fikir kerjaya aku terjejas atau tidak?

Paling penting kamu ada fikir panjangkah?


Aku bukanlah nak berkira dengan kamu, sebab tu aku pejamkan mata

Walaupun aku tau sejak awal lagi apa yang kamu lakukan

Aku diamkan saja kerana memikirkan kamu adalah sahabat aku

Yang aku anggap macam saudara kandung sendiri

Berselisih faham macam mana pun tak pernah terlintas dihati aku untuk jatuhkan kamu

Dan sekali-kali aku tak pernah terfikir pun untuk berbuat begitu


Ingat lagi waktu khabar angin mengatakan kamu menggunakan sihir ke atas jiran sebelah kamu?

Bermatian aku pertahankan kenyataan yang bukan kamu yang lakukan

Akhirnya aku ambil keputusan untuk beritahu kamu apa yang jiran kamu syak

Adakah kamu tau aku putus kawan kerana membela kamu?


Apa yang ingin aku sampaikan di sini ialah aku faham maksud kamu

Aku mengaku salah sebab tak padamkan video kamu berkaraoke

Yang menurut kamu mengaibkan tu

Cuma aku tak boleh terima bila kamu katakan yang kamu boleh cerita keburukan aku

Dari kepala hingga ke hujung kaki jika kamu mahu

Teruk sangatkah aku pada pandangan kamu?

Apa pun, aku cuma nak kamu tahu

Tindakan yang aku ambil hanyalah untuk tidak lagi mengaitkan nama aku

Dengan perniagaan kamu

Supaya kamu tak perlu bimbang

Tak perlu syak wasangka lagi


Jika aku mahu lakukan lebih daripada itu, tentu sudah aku lakukan

Tapi aku masih berhati perut

Masih mempunyai sifat belas

Masih memikirkan kamu dan keluarga kamu

Dan yang paling utama, aku bukan nak jatuhkan kamu

Semoga kamu beringat, dalam persahabatan memang kadang-kala kita terlupa

Terlepas pandang, terlalai dan kurang sensitif

Tentang pandangan dan perasaan orang lain

Termasuk aku dan kamu

Tak bolehkah sama-sama tolak ansur sikit?


Bab video kamu

Dah 3-4 tahun berlalu

Minta maaf, aku memang terlupa sungguh

Tapi jika kamu ingatkan aku supaya remove 

Sebelum bercerita kepada orang lain

Tentu saja aku remove

Ataupun kamu report saja je youtube agar video tu disekat

Tapi tidak

Kamu bertambah emosi bila si batu api memasukkan jarum


Sebenarnya

Kebanyakan masalah boleh diselesaikan dimeja rundingan

Tapi bukanlah dimeja kedai kopi sambil mendengar nasihat daripada sang batu api

Aku kenal kamu lebih lama daripada kamu kenal mana-mana batu api di sini

Ada kamu pertimbangkan itu?


Aku tak kisah kamu nak anggap si batu api tu sebagai otai atau sifu

Itu hak kamu

Namun sebagai sahabat aku berasa berhutang sebuah penjelasan dengan kamu

Dan aku menjelaskan di sini saja

Kerana mungkin tiada medium lain yang sesuai buat masa ni

Apa yang aku buat tak boleh diundurkan lagi

Dan ia adalah muktamad

Semoga kamu memahami dengan hati yang terbuka

Bukan dengan penuh dendam kesumat 

Yang berselindung disebalik kata-kata rendah diri

































No comments:

Post a Comment