07 October 2013

Qarin

Apa yang aku tulis ini adalah pendapat aku semata-mata berdasarkan pengetahuan yang ada pada aku. Tidak bertujuan untuk membandingkannya dengan pendapat/pandangan orang lain untuk mencari siapa lebih benar, siapa lebih salah. Mungkin saja ia berbeza dengan kelaziman hidup dan pengetahuan orang lain.


Bersama dengan seorang manusia terdapat dua lagi makhluk lain yang namanya kita semua biasa dengar, Qarin.
Qarin/Si Pendamping

Terdapat banyak buku yang menerangkan apakah Qarin dan siapakah Qarin ini sebenarnya. Namun berapa ramai orang yang betul-betul mengenal Qarin bercerita mengenainya?

Qarin manusia terdiri daripada dua, satu bersuku jin dan satu lagi bersuku malaikat. Suku jin sentiasa menyuruh ke arah kejahatan dan suku malaikat sentiasa menyeru kepada kebaikan. Sudah tentu mereka ada namanya masing-masing (sila cari jika berminat).

Lalu apakah gunanya mengenali Qarin ni? Jika tak kenal, maka mana nak datangnya cinta? 

Terdapat cara-cara tertentu untuk berhubung dengan Qarin diri. Dengan ini manusia mula mengenal siapa yang selalu mendampinginya 24jam tanpa henti sampai mati. 

Mereka yang tahu hal selok-belok Qarin ni kebiasaannya menjadi ketua dalam kumpulan, masyarakat, pemimpin dan tokoh-tokoh besar (bukan semua). Pengamal perubatan tradisional/bomoh juga boleh mengetahui serba-sedikit tentang hal-ehwal pesakitnya melalui Qarin si pesakit. 

Kedua-dua Qarin ini menempati di dua tempat yang berbeza di batang tubuh manusia. Satu di kemaluan dan satu lagi di ubun-ubun.

Qarin dari suku jin terbentuk sejak bayi dalam kandungan lagi (apabila kandungan mencapai umur tertentu). Ia terbentuk dari kotoran/buangan bayi. Secara hakikatnya ia telah berada di persekitaran alam bayi sewaktu bayi masih lagi dalam kandungan, walaupun tidak kukuh. Dialah yang membisikkan segala perkara/ancaman kepada si bayi hinggakan bayi ada kalanya berasa cemas dan takut dalam kandungan (pasti ada saja yang mempersoalkan, bayi ada perasaan kah sebelum lahir? Persoalan yang anda harus jawab, adakah bayi hidup sewaktu dalam kandungan?)

Qarin dari suku malaikat tercipta sewaktu pertama kali si bayi mendengar azan/qamat. Atas sebab yang demikian bayi yang lahir perlu segera di azan/qamat kan agar perbezaan usia Qarin suku jin dan Qarin suku malaikat tidak terlalu ketara jaraknya. Perbezaan umur inilah yang akan mempengaruhi Qarin mana yang akan lebih berkuasa ke atas batang tubuh seseorang manusia. 

Kedua-dua Qarin tidak akan ikut manusia ke alam kubur. Bila manusia mati, ia tetap ada. Mereka yang mempunyai ilmu tentang ini dapat berhubung dengan si Qarin tadi lalu ada saja yang menganggapnya sebagai ruh si mati dan sebagainya. Makhluk yang mengikut manusia sepanjang hidupnya pasti saja mampu meniru karektor tubuh badan, perangai, suara dan yang bersangkutan dengan manusia tadi. 


Biasa mendengar orang berkata, "Sihat wal afiat"? Di situ ada perkataan yang sering dipandang remeh tetapi mempunyai seribu satu makna. Orang Melayu dulu-dulu bukannya bodoh seperti yang ramai sangka. Mereka bijak dan kaya dengan ilmu dunia dan akhirat.






No comments:

Post a Comment