23 July 2014

Menipu demi kebaikan


Waktu kecil aku memang tak pernah suka pun makan sayur. Tapi apa yg dilakukan arwah emak aku? Dia galakkan aku menonton cerita Poppye dan berkata "kalau makan sayur nanti boleh jadi kuat macam Poppye". Aku pun apa lagi, selalu mintak dia masakkan sayur bayam untuk aku dengan harapan boleh jadi kuat serta-merta macam Poppye. Bayangkan sup bayam ungu makan dengan nasi, apa saja yang rasa?
Tapi bila dah besar, aku mula sedar yang aku takkan boleh jadi Poppy pun. Sebenarnya aku ditipu saja tapi demi kebaikan aku juga. Sayur penting buat tubuh badan supaya seimbang khasiatnya.

Mereka yang bijak dalam ilmu pun melakukan hal yang serupa juga seperti mana emak aku buat iaitu menipu orang lain demi kebaikan orang tersebut. Mungkin perkataan 'menipu' tu kurang tepat tapi itulah yang paling sesuai.
Malah Tuhan juga berbuat demikian untuk kebaikan umatNya. Sebagaimana layaknya orang awam, memang akan terngiur dengan janji-janji pahala dan syurga atas suatu ibadah. Dulu aku pun sama sampai aku faham bahawa yang sebetulnya kita tak perlupun masuk syurga tapi syurgalah yang sepatutnyanya masuk ke dalam diri kita.

Fikirkan tentang janji-janji untuk mendapat layanan para bidadari syurga yang cantik-cantik sambil minum air susu/arak dan makan yang sedap-sedap, berkelamin dan sebagainya, siapa yang tak terngiur? Bohong le kalau kata tak.
Sebenarnya nikmat yang jauh lebih hakiki ialah memandang wajah Allah Azza Wa Jalla.

Semoga kamu cepat dewasa.......

No comments:

Post a Comment