25 July 2014

Al-Quran


Yang biasa kita baca dan kita sebut kitab suci itu sebenarnya disebut Al Quran atau lembaran/mushaf? Kalau itu disebut kitab suci, dimana letak kesuciannya?
Sebenarnya, Al-Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada orang-orang yang diberi ilmu. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami kecuali orang-orang yang zalim. (Al-Ankabut :49)

Al-Quran yang sebenarnya itu adalah nur yang ada di Luh Mahfuz. Ia adalah cahaya Ketuhanan dan bukan tulisan, bukan huruf, bukan juga kata-kata tetapi Nur. Ketika diturunkan ke dada (qolbu) seorang hamba ia di sebut Al Furqon,yg membezakan antara yang haq dan yang batil.
Dari sudut Bahasa, Nur diterjemahkan dan disampaikan ke dalam bahasa manusia oleh sang penyampai iaitu Jibril (Jabar-il), lalu diucapkan melalui mulut oleh Rasulullah SAW dan disebut sebagai kalamullah. Kalam tersebut masuk ke telinga lalu dirakam oleh otak, di ingat dan disebut Az Zikr, lalu ditulis dalam lembaran-lembaran dan kemudian disebut Al Mushaf (lembaran-lembaran yang dijilid ini disebut Kitabullah). Dengan kata lain Al-Quran bermetamorfosa menjadi bentuk yang kita kenal sekarang ini. Ini pendapat aku je la, soal betul salah tu bukan urusan aku. Urusan aku menulis saja.

No comments:

Post a Comment