26 October 2009

minat

satu masa dulu aku pernah jugak minat sukan bola sepak ni. tp xde la segila sekarang. bukan nak bangga tp aku kenal manchester united dan menjadi penyokong kuat kelab tu sejak aku darjah 2 & 3 lagi. masa tu paklang aku yg study kt u.k ada belikan aku barang-barang manchester united, termasuk jersi original yg time tu xde sorang pun budak sebaya aku kenal benda apa 'setan merah' ni.

mase tu nak tgk liga inggeris kt tv2 je, tu pun jarang-jarang ada. biasa liga malaysia je. aku penyokong kuat negeri kelahiran aku la. tp sejak malaysia banned pemain import, aku bersara drp layan liga malaysia. lgpun dah nak upsr, parents aku x bg sgt aku keluar main bola depan umah. sejak masuk form1 aku main bola time pj (pendidikan jasmani) je.
ape pun aku x pernah fanatik dgn sukan bola sepak ni. dalam sekolah menengah aku minat motogp & F1. paling aku fanatik skali motogp la. time tu aku sokong team marlborro yamaha. pelumba dia nama wayne rainey. kalau ada live, sampai tgh mlm pun aku sanggup tunggu. bila race start je, aku mesti akan terbalikkan kerusi plastik meja makan kt rumah & berlagak mcm org tgh lumba motor. ntah berapa byk kerusi plastik tu yg dah patah. dulu-dulu kerusi tu x berapa nk femes pun tp sekarang bersepah kt kedai-kedai mkn, warna merah lak tu.

dlm masa yg sama aku minat sukan F1. time tu ayrton senna la lagenda. asal race je, dia mesti menang kalau keta dia x buat hal. aku x pernah fikir pun pasal skil, yg aku suka tgk ialah keta dia yg cukup advanced pd aku time tu. aku kagum mcm mane keta F1 tu boleh pecut sampai 300km/h lepas tu brake sampai 60km/h dlm masa 3-4 saat je. x dpt aku bygkan teknologi ape yg diaorg pakai. asal ada dokumentari pasal keta F1, mmg aku takkan berganjak punye drp dpn tv.

tp pd 1 may 1994, semua peminat F1 terkejut dgn berita kematian pelumba lagenda ni. sampaikan aku sendiri tulis nama dia kt dlm bilik air rumah aku siap dgn tarikh mati dia. kalau pikir-pikir balik, gila punye keje. mcm mana x fanatik, semua gambar-gambar dia dlm paper aku gunting & simpan. sedih gile time tu. sejak kematian dia, aku terus x follow F1 sebab pd aku xde pelumba yg betul-betul hebat mcm dia.

aku sendiri pun x faham mcm mana dia boleh terbabas & langgar tembok konkrit dlm kelajuan hampir 200bsj. (hampir 320 km/h). berita time tu kata dia mungkin cuba utk bunuh diri sebab blum pernah dlm sejarah track tu ada pelumba yg cuba tawan selekoh tu pd kelajuan yg menggila mcm tu. x kurang juga ada yg kata dia kena sabotaj sebab asyik menang je.... bila tgk ulang tayang, kemalangan tu xde la teruk sgt sebab dia bukannya bertembung dgn dinding. sapa pun x percaya pelumba sehebat tu tiba-tiba jadi bodoh nak langgar tembok sebab nak bunuh diri.

apa pun, aku tetap percaya kemalangan tu disebabkan mechanical failure sebab sebelum tu pun team renault mmg ada problem dgn stering keta diaorg. apa yg org lain x perasan ialah, dibelakang keta ayrton senna mase tu ialah micheal schumacher, dari pasukan yg sama. sapa la micheal time tu? sejak kematian pelumba lagenda ni, minat aku terhadap F1 turut sama berkubur. F1 sekarang mana nak sama mcm F1 dulu. xde lagi aksi potong memotong yg diluar jangkaan. semuanya seperti bukan perlumbaan lagi tp lebih kpd duit semata-mata.













No comments:

Post a Comment