16 October 2009

suratkhabar

bukan makanan je org berebut, tp nak bace suratkhabar pun berebut gak. kadang² aku cuba jugak utk faham knp ada org sanggup berebut² semata-mata nak baca suratkhabar. di ofis ni mmg setiap pagi berlaku. adakah sebab ramai yg minat membaca?

aku rasa minat membaca bukan faktornya sebab kalau betul² minat tentu saja buku² ilmiah kt libarary tu dah abis kena pinjam. ada jugak yg tolong bg suratkhabar kt aku utk dibaca. aku amik je la. tp aku takkan pegi cari mana suratkhabar utk dibaca. sebab apa? zaman ni semuanya dah canggih. bak kata omputih, information is at your fingger tips je. internet kan dah ade. byk lagi berita yg uptodate kita boleh dapat. knp mesti baca suratkhabar yg menyajikan berita² semalam? lagipun suratkhabar yg diaorg rebutkan tu ialah harian metro. suratkhabar ni pada aku xde manfaat langsung. berita pun byk yg putar belit je. ni bukan saja² ckp tp aku sendiri pernah baca kejadian yg dilaporkan kat kg aku.

tak ingat dah tahun bila, tp ada satu kes org jumpa janin. ada penduduk yg terjumpa sesuatu yg mencurigakan lalu dia menggali kat kawasan tu. lepas tu terjumpa janin. harian metro melaporkan 'sebuah kawasan kubur lama' dia temui. ade ke patut? padahal cerita sebenarnya ialah satu bungkusan disyaki janin telah dijumpai di bawah gerai seorang makcik yg berniaga goreng pisang. bila dihantar ke hospital utk bedah siasat, pihak hospital mendapati ia bukan janin sebaliknya hanya patung tanah liat yg digunakan utk pemujaan/sihir. sejak tu aku langsung x percaya lagi harian metro. suratkhabar yg melaporkan kejadian tu hampir² dgn cerita sebenarnya ialah sinar.

tak berapa lama dulu pun harian metro buat kecoh dgn berita tarian bogel la, tp bila disiasat rupanya gambar tu wartawan mereka ambil kat internet lepas tu reka cerita yg benda tu berlaku di kuala lumpur. sampaikan polis nak dakwa wartawan ni sebab sebarkan berita palsu. so, berita mcm ni sebenarnya nak lariskan suratkhabar je. yg peliknya, masyarakat kita suka pulak disuapkan dgn cerita² karut mcm ni.

selain membazirkan wang, suratkhabar mcm ni menjadikan kita 'terkebelakang'. mengubah cara pemikiran kita yg hanya menerima tanpa menyoal (selidik) terlebih dahulu adakah benda yg kita baca tu betul atau x. walaupun ada yg berkata internet x boleh dipercayai, pd aku kita sebenarnya kena bijak memilih mana yg betul & mana yg salah. kalau semuanya kita terima bulat² mmg la x patut.

apa pun, tepuk dada tanya selera masing² sama ada rela diri diperbodohkan dgn cerita² xde faedah atau selidik dulu sebelum terima suatu berita/khabar.

No comments:

Post a Comment