03 June 2010

macam-macam

pagi² lagi diradio dah bercerita tentang penahanan rakyat Malaysia oleh Isreal. Muak jugak aku mendengarnya. Aku rasa x perlu dijelaskan lagi siapa atau apakah Israel. Benda yang kita dah tau, kalau diberitahu byk² kali pun naik bosan jugak. Umpama memberitahu Israel itu terdiri drp hurus I, huruf S, huruf R, huruf A, huruf E, huruf L.

Oh, td dlm lif aku terjumpe sorang mamat gelap. hitam legam. mula-mula aku ingatkan anak india mane. tp bile org kt depan aku tegur, aku pun tengok la betul-betul siapa anak india ni. rupe-rupenye KJ. ler, hitam legam. penangan latihan askar wataniah. betul-betul menjadikan seorang melayu itu mirip india.

itu cerita dlm lif td. belum habis lagi cerita pasal Israel. aku rase x perlu diperjelaskan lagi apa askar Israel akan buat dgn tahanan mereka. siapa masih hidup dan x cacat boleh dikira sebagai beruntung.

teringat pulak aku tentang apa nasib segala bantuan yang dihulurkan sekirannya benar-benar x sampai ke rakyat Palestin. semuanye akan jadi sia-sia saje. sbg seorang muslim, senjata paling kuat adalah doa. tp bila ckp mcm ni, pasti ada org akan berkata kalau doa saja x buat apa-apa pasti takkan mengubah sesuatu pun. ada betul ada salah. kalau kita yakin dgn sepenuh hati dan ikhlas berdoa, lebih drp apa yg kita minta pun boleh dapat jika Allah perkenankan. bukankah Dia Maha Menghendaki?

siapa pun boleh bercakap tentang agama. mcm goreng nasik goreng. semlm sewaktu mkn tghari kat sebuah kedai, dtg seorang pakcik minta derma. pakaian mmg melambangkan yg dia adalah seorang muslim.

"Assalamualaikum dik. Ni pakcik nak mintak derma sikit", sambil menghulurkan sebuah fail kt aku yg tgh makan ni.

"Takpelah pakcik," jawab aku.

"Knp xnk menderma? ini untuk masa akan datang....bla..bla..." kata pakcik tu lagi.

Knp aku xnk derma? Pertamanya, dia kacau aku waktu aku nak makan. Sedangkan memberi salam kpd org yg sedang manjamah rezeki pun hukumnya makruh, inikan pulak nak mintak derma.

Kedua, aku mmg nak tgk apa jawapan dia bila aku kata tak nak. Nyata dia marah bila aku xnk menderma. bukanlah satu contoh muslim yg baik. apabila kita meminta hak seseorang dan org tu x perkenankan lalu kita pun jadi marah, mencerminkan yg kita ni x sedar diri. dah la meminta-minta, x bagi nak marah-marah pulak.

Ketiga, seorang yg mengikuti ajaran Islam yg betul x akan meminta-minta. minta saja dan meminta-minta adalah dua perkara yg berbeza. minta seperti minta tolong. meminta-minta seperti merayu-rayu supaya diberikan sesuatu. ada paksaan dlm meminta-minta.

dgn berjubah dan berserban aku rasa pakcik tu secara x langsung menjatuhkan imej Islam bukan mencerminkan keperibadian seorang muslim yg baik. mujur aku x berceramah pd dia sbb aku masih mampu berfikir yg dia tu lebih tua drp aku.

No comments:

Post a Comment