17 April 2012

PTPTN

Golongan yang menentang pemansuhan PTPTN hanyalah golongan Melayu. Bodohkan? Mengampu punya pasal, biar jadi bodoh macam mana pun tak mengapa.

Mula-mula aku agak hairan dengan kenyataan Tun M tentang pemansuhan PTPTN. Katanya kalau PTPTN mansuh, siapa nak tolong pelajar-pelajar miskin? Aku hairan bagaimana kenyataan bodoh ni dikeluarkan oleh seorang yang genius. Akhirnya aku sedar, seorang yang genius dah tentu menganggap orang lain bodoh dan kenyataan bodoh tu ditujukan untuk golongan Melayu yang bodoh sahaja.

Pemansuhan PTPTN bermaksud pendidikan percuma. Bila tiada yuran dikenakan, nak buat apa lagi PTPTN? Ringanlah beban ibubapa dan pelajar yang masuk ke Universiti atau Kolej. Mereka hanya perlu sediakan duit belanja sendiri saja. Biasiswa pula diberikan kepada mereka yang cemerlang dan berpotensi untuk menjadi cemerlang. Bukankah ini baik?

Tapi kenyataan Tun M pula seperti menambahkan lagi kebodohan bangsa Melayu supaya memandang pemansuhan PTPTN sebagai sesuatu yang merugikan negara, boleh membuat negara muflis dan sebagainya. Jika lebih ramai pelajar berpeluang melanjutkan pengajian diperingkat Universiti, rugi apa pula pada negara? Adakah lepas belajar mereka semua akan pergi bekerja di Britain ataupun Australia?

Satu-satunya kerugian dalam memberikan pendidikan percuma adalah sejumlah peruntukan yang besar terpaksa disediakan untuk kebajikan pelajar ini. Jika PTPTN tidak dimansuhkan, wang tersebut boleh digunakan untuk membuat pelbagai dana seperti NFC dan lain-lain projek untuk menteri dan kaum kerabat mereka.

Bangsa Melayu sentiasa ditindas oleh bangsa mereka sendiri yang lebih elit. Pemikiran mereka dikawal agar tidak berani menyuarakan pendapat dan pandangan. Sesiapa yang mengkritik pemerintah akan dikatakan tidak bersyukur dan penentang kerajaan. Malah, ada juga dikatakan ingin menghapuskan ketuanan Melayu. Semua isu perkauman dan agama dicanang agar orang Melayu menjadi takut kehilangan apa yang mereka ada dan bersyukurlah setakat apa yang mereka perolehi sekarang, Jangan meminta-minta lagi.

Begitulah senario politik di negara kita. Apabila pihak pemerintah meneruskan dasar membolot segala kekayaan negara, mereka yang nampak dan sedar dianggap musuh dan penderhaka. Padahal pemimpin hanya sibuk memikirkan periuk nasi mereka dan keluarga mereka saja. Itu yang lebih utama buat mereka.

Tu belum masuk golongan wahabi punya fatwa lagi. Mentang-mentanglah negara Barat memberi pendidikan percuma kepada rakyatnya, kita sebagai orang Islam tak boleh ikut cara mereka. Jika mereka beri percuma, kita perlu kenakan bayaran. Selagi mana pemimpin kita mengamalkan ajaran Islam, walaupun rasuah, korup, pecah amanah, keji dan sebagainya, haram bagi kita menjatuhkan mereka. Fatwa kepala bapak merekalah!

No comments:

Post a Comment