19 April 2012

PTPTN 2

Sayang sekali ada juga di antara rakan-rakan aku yang masih berfikiran bahawa PTPTN tak wajar dihapuskan. Sayang kerana mereka sendiri tak faham. Seperti yang aku kata, bila mansuh PTPTN tiadalah yuran pengajian di IPT. Sekiranya ada, maka kerajaan terpaksa memberi biasiswa. Negara kafir boleh buat, negara kita yang mengaku Islam tak boleh buat? Sebab apa? Sebab pemimpin kat atas sana lebih mengutamakan berapa banyak duit yang mereka boleh rembat sewaktu pangkat dan kuasa masih ada.

Lihat saja siapa pemimpin dan bekas pemimpin kita yang mana hidup serba sederhana? Hampir tiada. Semuanya kaya-raya hasil daripada kebodohan rakyat yang disogokkan dengan pelbagai teori karut-marut. Teori yang kononnya negara muflis jika tanggung yuran pelajar, muflis kerana beri subsidi dan macam-macam lagi. Berjuta malah berbilion hasil negara dirembat oleh mereka (pemimpin) tak pula kita muflis? Kos perunding sebuah kapal selam lebih mahal daripada harga kos kapal selam? Dana pinjaman ternak lembu digunakan untuk membeli hartanah dan kenderaan, melancong serta bayar kad kredit. Ada disuruh bayar balik? Sewaktu siasatan dilakukan, adakah aset-aset mereka yang berkenaan dibekukan? Tiada dan tiada. Sebaliknya mereka yang terlibat bertungkus-lumus melupuskan aset yang telah dibeli agar kelihatan seperti tidak ada apa-apa kesalahan serius yang berlaku. Inilah jenis orang yang kita angkat sebagai pemimpin.

Ada orang solat siang malam tapi masih buta. Sama seperti buta hati tak mengenal Tuhan, sembah ikut dan saja. Bila tanya kenapa solat? Jawabnya ibubapa pun solat, ikut sajalah. Kalau begitu apa bezanya dengan si apek yang menyembah topekong? Apek melakukan syirik yang jelas nampak /kelihatan manakala mereka yang solat tapi tak kenal Tuhan melakukan syirik yang tak nampak. Bagaimana pula ulama wahabi boleh berkata syirik tak nampak (halus) tak mengapa dan diampunkan sedangkan nabi pernah berkata tak diterima amalan seseorang yang ada syirik walau sebesar zarah sekalipun? Syirik apa pulak yang sebesar zarah tu? Syirik micro?

Masyarakat kita terlalu takut untuk berubah, terutama masyarakat Melayu kampung. Mereka cukup takut nikmat yang mereka ada sekarang hilang. Dahulu mereka hidup susah, dan kini dikurnia rezeki lebih jadi mereka bimbang jika semua tu ditarik balik. Mereka tahu bahawa Tuhanlah yang mengurniakan rezeki tapi mereka cukup bimbang jika pemerintah sekat rezeki mereka. Seolah-olah rezeki daripada Tuhan tu berupaya disekat oleh orang lain sepertinya jika Tuhan nak beri rezeki tapi disekat oleh orang lain, maka rezeki tu takkan sampai. Disogok pula dengan isu bersyukurlah dengan apa yang ada.

Jangan cemarkan isilah bersyukur tu seperti bodoh atau bahalul. Jika hak seseorang diambil, maka wajib baginya sebagai seorang Islam mempertahankan haknya, bukan buat bodoh saja. Bersyukur pada Tuhan bukan bererti berterima kasih pada mereka yang zalim. Di mana hak seorang kanak-kanak yang perlukan kualiti kehidupan yang lebih baik sekiranya pemimpin sibuk berlumba-lumba menghimpunkan harta untuk diri dan keluarga? Di mana pula hak seorang pelajar untuk mendapatkan pendidikan secara percuma di negara tanah tumpah darahnya? Penjajah yang menjajah pun pernah memberikan pendidikan percuma kepada bangsa kita, tapi kita? Sejarah dah ada depan mata pun masih tak nampak. Apa makna Penang Free School? Apa tujuan sekolah ni ditubuhkan? Siapa yang tubuhkan? Melayukah?

Bila kezaliman nampak seperti satu kemuliaan maka zaman ni betul-betul telah hampir kepenghujungnya. Tambahan pula si zalim diangkat menjadi pemimpin, lagilah huru-hara. Adakah aku menentang kerajaan? Atau aku sekadar tidak bersetuju dengan dasar yang mereka laksanakan?

Masa berlalu pantas. Kita yang hidup dizaman ni merasakan kita lebih Islamik daripada orang-orang sebelum kita. Hakikatnya Islam yang dianuti oleh kebanyakan masyarakat kini hanyalah Islam ikut-ikutan sahaja. Kalau mereka mengenali siapa Tuhan mereka, tentu mereka tak berani melakukan seperti apa yang mereka telah lakukan. Fitnah orang siang malam, aibkan orang tu sekali dengan keluarganya. Bila mahu dibicarakan, tak cukup pula bukti. Tapi Melayu terus percaya. Apalah ertinya solat 5 waktu tu kalau hati masih buta? Apalah ertinya menyembah jika tak kenal langsung siapa yang disembah?

Bila pemikiran telah lama dijajah oleh cara hidup yang mengikut apa saja kehendak orang lain, memanglah susah untuk keluar daripada kebiasaan tu. Ramai yang melihat dahulu mereka hidup susah dan kini mereka telah senang sedikit maka itu satu kejayaan. Tahukah kita apa pula nasib anak cucu kita di masa depan nanti? Apa yang kumpulan pelajar di Dataran Merdeka tu tuntut adalah untuk kesenangan anak cucu kita juga, mengapa bodoh sangat masih tak nampak lagi?

Negara Malaysia secara teorinya sepatutnya kelihatan lebih kaya daripada Singapura, tapi mana kekayaan negara kita? Air, balak, petroleum, kelapa sawit, getah, semuanya tiada di Singapura tapi mereka di sana lebih maju daripada kita. Kenapa? Mereka bijak menguruskan kewangan negara mereka dan pemimpin kita pula bijak menyembunyikan kegiatan mereka sepertinya sambil menyelam minum air.

Jika agama dijadikan candu (konsep bersyukur kepada kezaliman) maka memang selamanya masyarakat akan hidup dalam kebodohan dan ditipu. Jika pemimpin benar-benar sayangkan Melayu dan ketuanannya mereka patut sedar satu hari nanti kebenaran akan bangkit jua mengatasi kebatilan. Biar 10, 20, atau 30 tahun lagi kebenaran tetap mengatasi segala-galanya. Anwar Ibrahim difitnah sejak 1998, dimalukan sehingga sebegitu rupa, siapa sangka beliau masih lagi bertahan dan popular sehingga kini? Siang malam, 7 hari seminggu, 365 hari setahun selama 14 tahun, semangatnya masih kental dan tak pernah berputus asa.

Tak perlu timbulkan soal ada pelajar yang malas nak belajar dan tak perlu tanggung pelajar jenis ni. Cuba ingat semula sebelum bersekolah, kita semua juga bodoh, buta huruf dan tak tahu apa-apa. Tapi sekarang bagaimana? Siapa kamu untuk menghukum seorang yang bodoh dan pemalas tak boleh berubah apabila diberi peluang untuk belajar? PTPTN nampak seperti membantu tapi sebenarnya satu perniagaan yang menguntungkan. Ia cukup mudah. Kamu pinjam RM10,000 dan kamu bayar semula RM15,000. Apakah lebih RM5,000 tu? Dalam Islam yang sebenar, riba adalah haram tapi dalam Islam sekarang riba ditukar nama kepada keuntungan, faedah, kos pentadbiran, dan sebagainya. Ini adalah contoh riba pintu belakang yang jauh lebih zalim kerana menipu.

Letaklah apa nama sekali pun, haram tetap haram. Tapi itulah yang masyarakat Melayu kita nak. Itulah yang masyarakat Melayu kita fikirkan betul dan adil. Bila nak buat pinjaman semuanya menyerbu bank yang menawarkan pinjaman berlandaskan syarak. Jika benar-benar ikut syarak, tentu saja ia tak membebankan peminjam. Bila pinjam RM10,000 tapi bayar RM15,000 tak membebankankah? Belum nampak lagi?

Andaikan seseorang membuat pinjaman peribadi sebanyak RM20,000 selama 20 tahun dengan caj pentadbiran (faedah) 5% setahun. Selepas genap 20 tahun maka jumlah keseluruhan bayaran balik akan menjadi RM40,000. Bank yang menawarkan pinjaman ini mendakwa sistem ini mengikut syarak kerana sewaktu meminjam peminjam telah bersetuju (akad) untuk membayar mengikut jumlah yang ditetapkan. Apa akan jadi jika selepas 4 tahun buat pinjaman, peminjam ingin menlangsaikan terus pinjam secara 'lump sum'? Jika 5% tadi tak dipanggil faedah, macam mana pula mereka nak kira berapa jumlah yang perlu dibayar? Takkan nam masukkan juga jumlah keseluruhan RM40,000? Mesti ada rebet, bukan? Jadi rebet tu dikira bagaimana pun kalau bukan ditolak dengan 'interest'? Pusinglah kot mana pun, pakailah kata ganti nama apa pun, ia tetap riba dan riba tetap haram.

Jadi agak kelakar bila orang yang rasa dirinya faham agama, mengikut ajaran agama, menyokong PTPTN. Mereka kelihatan seperti badut yang terpinga-pinga tak tau apa pun. Malah ada yang jadi lembu, mengikut saja ke mana saja dia ditarik.






No comments:

Post a Comment