20 June 2012

Pergolakan Dunia

Sewaktu kejatuhan Hosni Mubarak, terdengar suara yang mengatakan bahawa itu semua perancangan yahudi. Seingat aku,  Hosni mendapat kekuasaan sebagai pemerintah Mesir pun bukanlah dengan cara yang molek sangat. Ia sedikit sebanyak melibatkan yahudi juga. Sebab tu sebahagian dunia melihat Hosni terlalu berlembut dengan Israel. 


Pemerintah Mesir sebelum tu ialah Anwat El Sadat yang memang terkenal dengan ketegasan terhadap Israel. Dia pernah mengarahkan Mesir mengambil semula wilayah yang telah ditawan Israel. Peperangan ni berlaku pada tahun 1973 selama 6 hari. Selepas peristiwa tu, dia menjadi terkenal dan dibenci Israel. Tapi kemudian dia membuat perjanjian damai dengan Israel pulak pada 1979. 


Di kemudiannya mati dibunuh pada tahun 1981. Ada yang berpendapat pembunuhan ni adalah satu konspirasi. Hosni yang pada waktu tu Timbalan Presiden terus mengambil alih pemerintahan Mesir sampailah baru-baru ni rejimnya dijatuhkan. Hosni dilihat lebih berlembut dengan Israel berbanding Sadat.

Berbalik semula kepada tajuk asal, ura-ura mengatakan bahawa kejatuhan rejim Hosni adalah konspirasi Israel juga mungkin betul. Apabila Israel merasakan Hosni tidak lagi penting buat mereka, apakah mustahil untuk mereka menjatuhkan orang yang mereka sendiri naikkan? Dunia Islam sekali lagi menjadi keliru tak tahu nak sokong mana satu. Ada yang mengatakan haram menjatuhkan pemimpin melalui cara berdemo Islam tak ajar umatnya berdemo. Apa lagi cara yang tinggal? Semua benda ada harganya dan itulah harga sebuah perjuangan bagi menjatuhkan rejim yang zalim. 

Ya, Israel tentu saja takkan berdiam diri kerana Mesir adalah jiran mereka. Takkan mereka nak biarkan saja rakyat Mesir memilih Presiden mereka sendiri? Sejak dulu, kita sedia maklum sejarah Iraq, Libya, Syiria & Jordan tentang bagaimana pemimpin-pemimpin daripada negara yang berjiran dengan Israel ni naik. Mereka semua adalah jiran-jiran Israel. Seluruh dunia maklum bahawa negara-negara keliling Israel adalah negara Islam. Bayangkan kamu adalah Israel, dan keliling kamu adalah musuh-musuh kamu. Apa perasaannya? 



Jadi, memang perlu ada campurtangan sulit dalam menentukan siapa pemerintah negara-negara di sekeliling Israel. Apabila pemimpin negara-negara yang berkenaan tidak diperlukan lagi, maka terjadilah seperti apa yang terjadi di Syiria dan Mesir baru-baru ni. 

Nak teruskan sokong rejim yang zalim atau tumbangkan mereka seperti mana yang direncanakan yahudi? Bak ditelan mati mak, diluah mati bapak.




No comments:

Post a Comment