16 June 2012

Al Rijal Al Ghaib

Satu masa dulu aku pernah tertanya-tanya apakah maknanya rijalul ghaib ni. Bunyi macam best aje. Adakah dia kacak dan hensem? Bagi mereka yang mempunyai ilmu dalam bidang ni pasti mempunyai tafsiran yang berbeza-beza namun memberikan pendapat bukanlah untuk membuktikan pendapat kita saja yang betul kerana sesungguhnya kita sendiri pun maklum siapakah yang Maha Berilmu? Ilmu itu ertinya mengetahui.

Dari segi bahasa mudah, rijal bermaksud pemuda dan ghaib pula tak nampak dengan mata kasar. Ada orang berpendapat rijalulghaib adalah jin (boleh jadi Islam atau kafir), syaitan, malaikat, roh-roh, dewa ataupun benda-benda lain yang tak nampak.

Jika dialih bahasa rijalul ghaib adalah pemuda tak nampak, masakan malaikat adalah rijalul ghaib sedangkan malaikat tu takde jantina pun? Ada juga yang berpendapat rijalul ghaib adalah diri. Diri yang mana satu? Diri yang terdiri atau diri yang terdalam? Ataukah diri yang terperi? Diri yang nyata atau diri yang tersembunyi? Walaubagaimana pun, itu adalah tafsiran dari sudut bahasa saja. Hakikat sebenar Allah lebih mengetahui. 

Kita merupakan orang awam. Ilmu seperti ni memang seronok bermain dibibir kita dan di kedai-kedai kopi. Hakikatnya ilmu seperti ni makin hari makin pupus. Ia telah diangkat perlahan-lahan sehingga bilangan manusia yang menguasai ilmu-ilmu seperti ini makin kurang.

Berbalik kepada topik, pendapat aku lebih cenderung begini. Rijalul ghaib terdiri daripada:

 i. Jin
ii. Dewa
iii. Manusia
iv. Rohaniah
v. Khadam

Jika disimpulkan, rijalul ghaib adalah segala bentuk makhluk yang tidak kelihatan di mata kasar atau di alam manusia. Ia adalah nama khusus bagi golongan makhluk yang tak kelihatan, yang datang apabila dipanggil/seru dan memberi pertolongan dengan izin Allah. 

Jin semua orang tahu, tapi siapa pulak dewa ni? Apa beza manusia dengan rohaniah? Nanti bila ada mood, aku akan terangkan.

No comments:

Post a Comment