02 February 2013

Kenal

PRU semakin hampir, fitnah makin berleluasa. 

Adakah kita fikir Islam ini untuk Melayu saja? Bangsa lain semua Tuhan jadikan tak berguna. Untung lahirnya kita dah Islam, bangsa lain lahir kafir. Adilkah Tuhan jika ini hakikatnya yang berlaku?

Apa yang aku lihat adalah, memang kita (orang Melayu) lahir daripada keluarga yang mengamalkan Islam. Apabila kita meningkat remaja dan menjadi dewasa kita terus melakukan apa yang ibubapa kita lakukan seperti solat, puasa, zakat dan sebagainya. Sebagai seorang yang mengamalkan ajaran Islam, kita yakin bahawa apa yang kita ikuti adalah betul dan merupankan satu jalan yang diredhai Tuhan. Kita dihantar mengaji dan khatam al-quran. Bagi yang dikurniakan rezeki lebih, dapatlah mengerjakan haji. 

Apa yang kita lakukan hanyalah kelaziman dan ikut-ikutan sahaja. Kita memahami al-quran tak lebih daripada sebuah tafsiran daripada bahasa arab kepada bahasa melayu. Kita sentiasa ditegah untuk memahaminya dengan lebih mendalam kerana dikatakan tidak layak dan perkara itu biasanya diserahkan kepada mereka yang pakar saja. Jaki tugas kita hanyam mengikut apa yang mereka tafsirkan.

Apa rasanya jika dilahirkan menjadi seorang Cina atau India di negara ni? Adakah kita akan merasakan Tuhan itu adil sekiranya hanya Melayu saja yang layak masuk syurga? Tuhan jadikan kaum lain hanya untuk menjadi bahan bakar api neraka?

Cuba kita berfikir diluar kotak seketika. Buangkan sifat kemelayuan yang kita banggakan sangat tu kerana dalam al-quran tidak menyebut pun bangsa Melayu adalah bangsa terbaik. Mari kita cuba hayati kata-kata ini, "amal tanpa ilmu, sia-sia.....ilmu tanpa amal hampa".

Untuk beramal, kita harus mempunyai ilmu. Ilmu bukan bermaksud mengikut atau ikut-ikutan. Ia bermaksud mengetahui. Seperti solat, jika mahu dirungkaikan, ia terlalu panjang dan boleh mencetuskan perasaan salah faham bagi mereka yang kurang berilmu. 

Cuba kita tanyakan kepada seorang Cina, mengapa mereka bersembahyang dengan menyembah patung. Mereka berkemungkinan besar akan menjawab itu adalah cara nenek moyang mereka bersembahyang, dan itulah cara yang mereka ikut sejak turun-temurun. Bayangkan jika mereka pula menanyakan kepada kita, apa yang kamu sembah? Kita pasti menjawab, aku menyembah Allah. Bila mereka tanya lagi, Allah tu bagaimana. Kebanyakan kita tak mampu memberi jawapan yang tepat kerana kita pun menyembah mengikut nenek moyang kita juga. Kita tak pernah cuba belajar untuk mengenal Allah. Jadi bagaimana kita hendak menerangkan kepada orang yang bertanya? Perlu diingat, kenal dan tahu adalah dua perkara yang berbeza. 

Contohnya, kita tahu Obama adalah seorang lelaki berkulit hitam, tinggi dan lampai orangnya. Dia adalah presiden Amerika Syarikat. Tapi kita tak tahu apa yang disuka makan, apa hobinya, di mana di suka berada, siapa kekasih pertamanya. Jika semua ini kita tahu, barulah kita boleh dikatakan mengenali siapa Obama. 

Untuk mengenal Allah, wajib bagi seseorang mengenal dirinya sendiri. Jika kita fikir kita boleh mengenal Allah hanya dengan membaca kisah-kisah orang lain, kitab-kitab orang lain, maka kita silap. Yahudi belajar al-quran sejak sekian lama hanya untuk mengkaji Islam namun adakah mereka mengenal siapa Allah?

Selagi kita belum mengenali siapa Tuhan kita, janganlah mendabik dada dengan amalan yang dilakukan kerana amal yang dilakukan tanpa ilmu adalah sia-sia. Teruslah berdoa agar diberikan petunjuk dan hidayah.

Jangan cepat menghukum seseorang yang lain hanya kerana pendekatan yang dibawanya berbeza dengan apa yang kita pernah belajar disekolah-sekolah, dan dengan ustaz-ustaz sekeliling kita. Mereka yang diberi petunjuk tidak semestinya berjubah labuh, berserban, berharta dan mempunyai keluarga yang besar. Wali-wali Allah terdiri daripada mereka yang langsung tidak berkehendakkan kepada dunia sedangkan dunia mengejar mereka. 



No comments:

Post a Comment