15 April 2013

Bersatu?

Bosan sebenarnya untuk menulis tentang PRU. Tak perlu diceritakan lagi atau dibuktikan apa-apa kepada mereka yang tetap dengan buta hatinya. Sama saja kalau diberitahu ataupun tidak. Petunjuk itu datang dari Tuhan, bukan dari aku ataupun sesiapa. Apa perlunya menerangkan sesuatu kepada orang yang belum diberi petunjuk? Simpan untuk diri sendiri saja. 

Masih ada yang beranggapan UMNO dan PAS perlu bersatu untuk mengelakkan orang Melayu berpecah. Melayu berpecah sejak kesultanan Melaka lagi. Bagaimana benteng pertahanan Melaka yang kukuh boleh ditembusi Portugis? Jangan fikir Melaka waktu tu kolot, hanya bersenjatakan parang, keris dan lembing saja. Mana mungkin sebuah pelabuhan terkenal dunia tidak memiliki sistem pertahanan yang mampu menahan serangan-serangan luar?

Ingatlah, Melaka jatuh ke tangan Portugis adalah kerana belot! Seseorang telah membocorkan kelemahan pertahanan Melaka kepada Portugis ketika itu. Melayu telah lama berpecah. Ada masanya Melayu kembali bersatu kemudian berpecah semula. Apa mungkin PAS dan UMNO bersatu?

Ya dan tidak mungkin sama sekali. UMNO memainkan isu penyatuan ini dikala mereka sedang lemah. Mereka perlukan sokongan lebih ramai orang Melayu. Mana mungkin PAS nak bersatu kerana mereka memang tidak boleh menerima cara UMNO. UMNO juga memainkan sentimen perkauman dan memutar-belitkan kenyataan pemimpin-pemimpin PAS seperti isu kafir mengkafir sehingga perpecahan dikalangan Melayu menjadi semakin ketara. 

Sesungguhnya minyak dan air tidak boleh menyatu. Begitu juga PAS dan UMNO. Hanya angan-angan kita saja untuk melihat mereka bersatu. Berpijaklah pada bumi yang nyata. Fahamilah bahawa Islam tidak perlukan apa-apa parti pun untuk bangkit. Jadi orang-orang PAS tolonglah jangan terasa dengan kenyataan ini. UMNO pula perlu muhasabah diri. Setiap yang dilakukan adalah untuk kekayaan diri, keluarga dan kawan-kawan sahaja. Umur UMNO dah semakin lanjut. Teknologi telah banyak membantu dalam menerangkan siapa betul dan siapa salah. Tetapi UMNO menggunakan teknologi untuk membuat video lucah seteru mereka. Ya, UMNO boleh bangkit dengan syarat perlu jatuh keperingkat paling bawah dan rendah sekali.

Retorik bahawa sekiranya UMNO lemah, maka Melayu menjadi lemah adalah tidak relevan langsung. PAS pun terdiri daripada orang-orang Melayu, PKR juga sama, DAP pun ada Melayu. Jadi, adakah Melayu menjadi lemah sekiranya Pakatan Rakyat mengambil-alih tampuk pemerintahan negara? Adakah Raja-Raja Melayu tergugat atau hanya mainan kata-kata jahat UMNO saja? 

Ya, kita perlu bersatu tetapi bukan bersatu dalam kebatilan. Kita perlu bersatu dalam menegakkan kebenaran, bangkit mempertahankan hak-hak rakyat yang selama ni dirampas oleh segelintir Melayu yang memimpin negara ni. Kekayaan negara tidak seharusnya berlegar dikalangan pemimpin, anak mereka, isteri mereka dan rakan-rakan mereka saja. 


No comments:

Post a Comment