03 June 2013

Poligami


Sejak Ustaz Azhar Idrus berkahwin baru-baru ni, ramai yang tak tahun bahawa beliau dah beristeri lebih daripada satu. Tahniah, semoga berbahagia selalu. Ustaz Azhar Idrus (UAI) menjadi ikon dan idola kebanyakan daripada kita. Tak kurang juga kepada ustaz-ustaz muda yang lain. 

Ada yang tumpang gembira dengan berita perkahwinan tersebut dan tak kurang juga yang mencemuh. Terimalah, jodoh itu adalah urusan Tuhan. 

Jika UAI bolehberkahwin lebih daripada satu, maka ramai lelaki juga ingin berbuat perkara yang sama atas alasan sunnah. Tak kurang juga yang meletakkan syarat seperti iman kena kuat, agama kena kuat, solat tak pernah tinggal dan sebagainya jika hendak berkahwin lebih. 

Poligami bukanlah sesuatu yang hina dan bukan juga sesuatu untuk dibanggakan. Aku melihatnya dari sudut tanggungjawab. Manusia memang suka memikul tanggungjawab, sebab itulah apabila sekelian makhluk menolak untuk menggalas tugas sebagai khalifah, manusia bersetuju untuk menerimanya.

Gambar hiasan

Bagi mereka yang bersetuju dengan poligami, mereka memandang ia sebagai satu sunnah. Bagi mereka yang kurang bersetuju, poligami dilihat sebagai satu cara untuk memuaskan nafsu. Lelaki yang berkehendakkan poligami memang akan memberi alasan untuk mengikut sunnah dan perkara ini pasti mendapat bangkangan daripada kebanyakan wanita. Banyak lagi sunnah lain yang boleh diikut kenapa mesti poligami? 

Gambar hiasan


Bagi aku, adalah mudah untuk mencari sebab kenapa lelaki berkahwin lain. Ia tiada kaitan dengan UAI atau sesiapa, cuma pendapat aku saja. Lelaki takkan mencari lain jika apa yang dia ada telah melengkapkan dirinya. Cuma apabila kurang, tentu saja si lelaki akan mencari lagi. Bayangkan diri kita yang telah sarat kenyang, adakah terliur lagi untuk makan?

Bagi mereka yang nak tunggu sampai ilmu agama tip top baru boleh menjadi alasan kukuh untuk berkahwin lagi, hentikan saja. Kamu nak sukat ilmu agama pakai indikator apa? Sedangkan para arifbillah makin bijak makin tunduk. Makin mereka berilmu, makin orang tak tahu ketinggian ilmu mereka. Hanya setelah mereka tiada lagi di dunia barulah ramai orang mengetahui. 

Kahwin sajalah jika itu dapat menghalang kamu daripada berzina dengan perempuan lain. Sama ada isteri memberi kebenaran atau tidak, itu bukan pokoknya. Kebenaran daripada isteri hanyalah mengkut undang-undang negara sedangkan dari segi hukum, ia tak perlu pun. 

Cuma bagi kaum lelaki, cuba kita tanya diri kita sendiri; perlu atau tidak berpoligami? Seikhlas hati atas alasan apa sebenarnya kita hendak berpoligami? Jika alasannya isteri suka menderhaka, tidak ada kebahagiaan dalam rumahtangga, isteri sudah tiada hormat lagi pada suami, isteri tidak mampu memberikan zuriat (sama ada tak mampu dari segi fizikal atau psikologikal) dan lain-lain yang seangkatan dengannya tetapi si suami masih lagi ada sedikit perasaan sayang maka mungkin ia perlu. Tapi bersedialah dengan perceraian kerana perempuan, kebanyakannya tidak boleh menerima konsep ini. Jika itu jalan terbaik, terima sajalah. Sampai bila nak hidup mencuka? Bukankah seharusnya hati suami menjadi sejuk apabila memandang wajah isteri?

Tetapi jika layanan isteri baik, makan minum, pakaian dan rumahtangga diuruskan dengan baik, isterinya pula seorang yang subur, tak kiralah sama ada si isteri cantik atau tidak (kecantikan adalah subjektif) maka aku tak melihat apa perlunya berpoligami. Kalau difikirkan kenapa Saidina Ali tak berkahwin lebih daripada satu?

 













No comments:

Post a Comment