Solat dari takrif bahasa merupakan doa.
Pengertian solat dalam syarak pula ialah "beberapa ucapan dan beberapa perbuatan yang dimulai dengan takbir,
disudahi dengan salam dan dengannya kita beribadah kepada Allah, menurut
syarat-syarat yang telah ditentukan."
Takrif solat dari pandangan Ariffbillah pula ialah "solat itu suatu perhubungan yang menghubungkan antara hati dengan Tuhan. Tujuannya untuk MENYATAKAN Tuhan."
Ada tiga perkataan penting yang perlu perhatian :
1. Perhubungan
2. Hati
3. Tuhan
Huraian tafsiran solat dari pandangan Ariffbillah:
Solat itu suatu PERHUBUNGAN.
Apa yang hendak dihubungkan?
Menghubungkan Hati dengan Tuhan.
Apa maksud hati?
Hati itu Qalbu/Roh. Maka yang hendak dihubungkan adalah Roh
dengan TuhanNya.
Siapa yang menghubungkan?
Tuhan itu sendiri melalui
perantaraan Roh. Tuhan menyatakan diriNya melalui Roh. Roh menyatakan
diriNya melalui makhluk (manusia). Manusia menyatakan dirinya melalui
jasad. Jasad menyatakan dirinya melalui sel. Sel menyatakan dirinya
melalui nukleus. Nukleus menyatakan dirinya melalui atom dan atom itu
kembali menyatakan diri TuhanNya. (Tujuh Martabat : Bermula
dengan Tuhan dan berakhir dengan Tuhan )
Perhubungan itu boleh
membawa maksud menyaksikan, bertemu, berkomunikasi atau berinteraksi.
Komunikasi yang baik adalah komunikasi dua hala.
Apalah erti komunikasi jika hanya satu pihak saja yang berkomunikasi?
Apalah erti pertemuan jika tidak bertemu? Apalah erti berinteraksi jika
satu pihak sahaja yang beri reaksi? Apalah erti saksi, jika tidak kenal
saksi dan tidak pernah menyaksikan saksi?
Bila telah berkomunikasi,
bila telah berinteraksi, bila telah bertemu antara Roh dengan Tuhan,
maka akan nyatalah Penyaksian itu. Nyata penyaksian bermakna, nyatalah
Tuhan itu. Bila nyata Tuhan, maka tiadalah segala sesuatu melainkan DIA.
Apa tugas makhluk manusia?
Untuk beribadah kepada
Tuhan.
Apa itu ibadah?
Merendahkan, menundukkan dan melenyapkan diri
makhluk hingga tidak lagi kelihatan segala sesuatu, zahir dan batin
melainkan Allah.
Bagaimana nak merendahkan diri?
Buang segala sesuatu
yang bersifat makhluk. Bila mati sifat makhluk, maka nyatalah sifat
Tuhan. Bila Tuhan telah nyata, maka berhubunglah.
Bagaimana untuk
berhubung?
Lakukan solat.
Apa itu solat?
Suatu perhubungan yang
menghubungkan antara hati dengan Tuhan. Tujuannya untuk menyatakan
Tuhan.
Bagaimana bersolat (berhubung)?
Matikan diri daripada segala
sesuatu. Buang segala sifat makhluk. Buang segala nama yang bernama.
Buang segala sifat yang bersifat, Buang segala perbuatan yang
memperbuat. Buang segala zat yang berzat. Bila segalanya telah dibuang,
pulangkan segala sifat itu kembali kepada pemilikNya (Tuhan). Tuhan
itulah Nama (Asma') bagi segala yang bernama. Tuhan itulah Sifat bagi
segala yang bersifat. Tuhan itulah yang memperbuat segala Perbuatan
(Af'al). Tuhan itulah Zat bagi segala yang mempunyai zat. Sebab itulah bila sampai di "haiya alaasolah" kita pun menjawab "laa hau lawala quwwata illa billah..."
Hubung kait pengertian solat syarak dan solat makrifat
Di dalam pengertian syarak, ia lebih menerangkan perihal kaedah atau
cara perlakuan solat dari zahir kepada batin, manakala pengertian
ariffbillah lebih tertumpu kepada perhubungan dari batin kepada diri
batin, tetapi kedua-duanya bermatlamat menuju kepada tujuan yang sama
iaitu, Allah.
Syarak atau syariat itu bermakna peraturan,
hukum atau undang-undang. Peraturan itu untuk manusia yang bertubuh
berjasad yang bersifat zahir ini. Justeru itu pentakrifan syariat itu
lebih menyentuh perihal sesuatu yang bersifat zahir kepada manusia.
Sesuatu yang zahir itu tidak dapat dizahirkan melainkan ada yang batin.
Perkara batin tidak dapat dihuraikan oleh perkara zahir. Hanya batin
yang dapat menghuraikan perkara batin. Justeru itu istilah syariat
banyak mengandungi kias dan perumpamaan yang perlukan ilmu untuk
difahami. Solat dalam takrifan syarak itu ada sedikit kias.
Kiasannya ialah bagaimana perkara zahir (Beberapa ucapan dan beberapa
perbuatan yang dimulai dengan takbir, disudahi dengan salam) boleh
bersama dengan perkara batin (beribadah kepada Allah)?
Hanya perkara
batin yang dapat bersama perkara batin. Hanya batin yang mengenal batin.
Bagaimana yang zahir boleh mengenal yang batin?
Perkara zahir adalah
perkara nampak. Perkara batin adalah perkara tak nampak. Bagaimana
perkara nampak hendak melihat perkara tak nampak?
Contohnya begini :
Dengan keadaan sedar dan jaga, cuba kita bayangkan sebiji buah manggis
yang ranum. Sekarang, cuba kita gerakkan tangan dan cuba kita ambil buah
manggis yang dibayangkan itu dengan tangan yang ada. Boleh? Nescaya
tidak boleh ! Tangan itu perkara zahir, mana mungkin boleh ambil
manggis yang wujud hanya dalam bayangan atau hayalan.
Sekarang, cuba pula kita letakkan diri kita dalam gelombang Alpha atau
Theta (berhayal atau mimpi). Dalam hayalan itu, cuba kita ambil manggis
tadi, kemudian kita kupas kulitnya, kita makan isinya dan kita rasa
sedapnya. Kalau hayalan atau mimpi kita kusyuk, nescaya kita dapat
merasakan yang kita benar-benar mengambil, mengupas dan memakan buah
manggis itu. Malah, sedapnya rasa manggis itu, seolah-olah benar-benar
terasa di tekak.
Contoh ini menyatakan bahawa, mana mungkin
perkara batin boleh dirasa oleh perkara zahir. Hanya batin yang dapat
mengenal batin. Buah manggis dalam hayalan atau mimpi itu hanya boleh
dirasa oleh orang yang berkhayal atau bermimpi. Mana mungkin orang yang
sedar boleh merasa manggis yang wujud dalam hayal atau mimpi.
Jika dibawa ke persoalan solat, takrif ariffbillah (makrifat), lebih
mirip kepada perkara batin dan takrif syarak (syariat), lebih mirip
kepada perkara zahir. Namun kedua-duanya menuju tujuan yang sama, iaitu
kepada Allah! cuma, jalannya sahaja yang berbeza.
Perlu
diingat, meskipun tujuan jalan syariat dan jalan hakikat itu sama, namun
ramai pengikut-pengikut aliran syariat dan ramai juga pengikut-pengikut
aliran hakikat “tersesat” ketika mencari jalan. Sebabnya? kerana mereka
itu, kurang ilmu, hanya penuh dengan maklumat sahaja!
Bagaimana kita tahu kita tersesat jalan? Kita tahu kita tersesat, bila
kita rasa kita masih tidak kenal dan tak jumpa akan apa yang kita cari.
Kita tahu kita tersesat bila kita rasa kita masih tak sampai-sampai ke
tempat dituju. Bila kita masih tidak tahu apa itu ikhlas. Bila kita tak
pernah rasa dan masih tercari cari apa itu kusyuk. Bila kita masih
mengaku, ini aku punya, itu aku buat. Kita tahu kita tersesat bila kita
rasa kita "mampu" untuk mengucapkan syukur kepada Allah!!
Makanya, bila kita tahu yang kita telah tersesat dihujung jalan, maka,
hendaklah kita balik ke pangkal jalan. Balik ke pangkal jalan itu,
adalah balik ke tempat asal, tempat bermulanya perjalanan kita...
Bagaimana kita boleh tersesat jalan? Kita tersesat kerana kita tidak
tahu jalan. Tidak tahu jalan kerana kita tidak tahu mencari jalan. Tidak
tahu mencari jalan kerana kita tidak faham akan ilmu. Kebanyakan
daripada kita menganggap maklumat itu sebagai ilmu. Maklumat tidak akan
dapat mengenal dan tidak akan sampai ke tempat tuju (Allah). Untuk
maklumat menjadi ilmu, kita perlu tahu teknologi memproses ilmu. Bila
kita faham akan teknologi ilmu, maka barulah kita boleh memproses
maklumat untuk dijadikan ilmu. Bila tahu cara memproses maklumat, maka
barulah makna atau maksud oleh dihasilkan. Bila makna terhasil, maka
barulah kita beroleh faham. Bila beroleh faham, barulah mengenal jalan.
Bila mengenal jalan, baru tak sesat. Bila tak sesat, barulah sampai ke
tempat tujuan. Maka, belajarlah! Tuntutlah ilmu walaupun sampai ke
negeri China. Walaupun ulama hadis mengatakan hadis ini palsu dan daif,
itu tidak menjadi soal, anggap saja ianya sebagai kata-kata mutiara,
kerana kita cuma ingin mengambil ilmu di sebalik kata-kata itu.
Apakah Solat Itu Yang Menjadi Tujuan?
Solat itu bukan menjadi tujuan. Yang menjadi tujuan ialah Allah, tetapi
solat (perhubungan) itu WAJIB dilakukan dan tidak boleh ditinggalkan
kerana solat adalah “perhubungan” yang perlu dilakukan untuk menyatakan
Allah. Allah menyatakan diriNya melalui perantaraan roh dan roh
menyatakan diriNya melalui perantaraan tubuh jasad manusia. Tubuh jasad
manusia itu hanya penzahiran atau pantulan (reflextion) roh dan roh itu
pula bersumberkan Allah. Maka kalau tidak bersolat, bagimana kita boleh
menyatakan Allah? Maka bersolatlah. Jangan tinggalkan solat. Solatlah
samada di dalam solat atau di luar solat. Solatlah samada solat di dalam
takrifan syariat atau solat di dalam takrifan ariffbillah (makrifat).
Bila nyatanya Allah,maka tertunduklah diri, rendahlah diri, hapuslah
diri. Yang Tinggi dan yang Wujud hanya Allah. Inilah ibadah! Inilah
solat. Solat yang sentiasa tidak putus. Inilah Solat Daim (Perhubungan
yang sentiasa tidak putus). Inilah solat yang tidak berkesudahan bermula
dari subuh, habis subuh, sambung ke zohor, habis zohor, sambung ke
asar, sambung, ke maghrib,sambung ke isyak dan berbalik ke subuh, tanpa
batasan waktu!
Cuma, dalam hendak menyatakan Allah itu, kita
perlu ada ilmu bagaimana hendak berhubung. Perlu faham setiap takrifan
syariat. Perlu tahu dan faham juga takrifan hakikat dan makrifat. Sebab
itu kita perlu kepada banyak guru. Sebab itu kita perlu kepada banyak
buku. Guru mengenal Tuhan, tidak semestinya guru agama. Buku mengenal
Tuhan juga tidak semestinya buku agama. Guru mengenal Tuhan tak
semestinya fasih berbahasa Arab. Guru mengenal Tuhan tidak semestinya
bernama ala Arab. Apakah nama Sustarjo, Yuduyono, Kulup, Lebar, Timah,
Kiah, Jack, Daniel, Ma Ye Tze, atau Mutthu, itu tidak Islamik? Guru
mengenal Tuhan tidak semestinya bergelar al-Ustaz, as-Syeikh, al-Fadhil,
al-itu atau al-ini.
jelas pencerahan itu
ReplyDeleteAlhamdulillah perkongsian ilmu
ReplyDeleteBleh tolong huraikan sket tntg doa iftitah selepas takbiratul ikram?
ReplyDeleteMakrifat solah ialah kekal menauhidkan Allah, AKU
ReplyDeleteHakikat solat itu tidak bergerak sesuatu melainkan dengan Izin Allah
Tariqat solat itu dapatlah mencegah daripada Keji dan Mungkar
Syariat solat ialah tertib menurut perukunan
inshaAllah
Alhamdulillah dedikit ada pencerahan terimakasih.
ReplyDeletetrima kasih saudara atas perkongsian
ReplyDeleteAlhamdulillah...
ReplyDeleteTrimaksih atas tausiyahnya...
Alhamdulillah..
ReplyDeleteSetuju , kuale tungkal jambi
ReplyDeletemohon share dalam web saya boleh?
ReplyDeletesilakan
Deleteterima kasih atas ilmu yg disampaikan
ReplyDeletedisini ada sedikit persoalan ..boleh ke terangkan apakah maksud solat diluar solat atau solat makrifat..bagaimanakan mengerjakannya.
Semua ini berimijinasi...berkhayal..dan bersangka sangka...berspekulasi tag nasib diri diakhirat dari apa yg dibaca dan dipelajari.....solat itu perhubungan ! Benar tepat dan betul ! Lepas itu semua mengarut. Dizaman Nabi dan rasul umat manusia akan berhubung dgn Nabi rasul utusan Allah kerana Nabi dan rasul itu luah kenyataan Allah...kata kata Allah...firman Allah..wahyu Allah...hukum Allah...perintah Allah...larangan Allah semuanya keluar dari halkum nabinya rasulnya dan sebegitu ramai yg diutuskan supaya manusia tidak sesat ditipu oleh iblis melalui proksinya iblis dan Yahudi yg pakar menulis kitab !....jadi hari ini manusia nak berhubung dgn siapa....? Allah zalim membezakan cara berhubung dan cara beragama..? Atau manusia itu yg bongkak tidak mahu mencari utusan Allah ...sepertimana yg ditinggalkan Rasullulah... Kitabullah dan habibullah !!! Wasalam
ReplyDeletejadi apa maknanya solat lima waktu tu? yg selama ini dari kecik kita lakukan?boleh encik terangkan?
Deleteterima kasih :)
Pusing sana pusing sini, last² Yahudi jugak kena....
DeleteHahahahaha, kata pada yahudi sesat, kata pada kafir sesat. Tak sedar yg diri pakai serban dan jubah juga kena pada sesat bila tak mengenal yg disembah.
DeleteDalam solat perlu khusyuk. Khusyuk itu komunikasi intrapersonal. Dalam komunikasi harus berlaku encode dan decode. Dalam solat mendengar apa yang kita baca dan mentakrif ke dalam bahasa ibunda itu adalah encode. Takrif yg kita fahami itu masih dalam bentuk maklumat. Maklumat ini harus di decode pula, iaitu difahami maksudnya, dicari mutiaranya. Contoh, apabila kita sebut Allahu akbar, takrifnya ialah Allah yang Maha Besar. Ini maklumat. Apabila didecode bahawa Allahu akbar itu bermaksud tiada apa apa yg lebih besar, besar disini ialah kuasanya. Jadi decodenya ialah menafikan sebarang kuasa walaupun sebesar mana sekalipun. Jadi decodenya ialah jangan ada sesiapa yang merasa dirinya besar, baik diri sendiri maupun orang lain. Justeru kia jangan rasa besar diri, ada kuasa. Jangan pula melihat orang itu dan ini ada kuasa sampai kita kita terpaksa takut atau taat kepadanya. Yang Maha Besar kuasanya hanya Allah. Jadi Allahu akbar bertujuan supaya manusia membebaskan diri dari tekanan oleh sebarang kuasa selain Allah. Allahu akbar.
DeleteAssalammualaikum W.BT.
ReplyDelete1. Saya tertarik untuk mengemukakan pandangan berkaitan maksud solat.
Definisi (Ta'rif / Pengertian) Solat:
Solat secara bahasa (etimologi) bererti doa, manakala dari segi istilah / Syari 'ah (Terminologi), solat adalah ibadat yang terdiri daripada perkataan dan perbuatan tertentu / khusus yang dibuka / dimulai dengan takbir Allahu Akbar (takbiratul ihram) diakhiri / ditutup dengan salam (Assalamualaikum).
Makna Shalawat
SHALAWAT bentuk jamak dari kata salla atau salat yang berarti: doa, keberkahan, kemuliaan, kesejahteraan, dan ibadah.
2. Dalam bahasa mudah, maksud solat itu boleh wujud dalam segala bentuk penyesuaian ayat dan hanya khusus untuk ibadah umat Islam.
3. Kita ambil contoh;
Allah SWT berfirman :
“Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.” (QS. Al Ahzab : 56)
Shalawat yang jamaknya dari perkataan salla/salat/solat boleh bermaksud memuliakan, meraikan, memartabatkan dan mustahil bermaksud doa sepertimana maksud solat itu sendiri.
“Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat (memuliakan/memartabatkan/memuji) untuk nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah (muliakanlah/martabtkanlah/memujilah) kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.” (QS. Al Ahzab : 56)
Jika dalam konteks ayat tersebut, shalawat bermaksud doa, maka mustahil Allah S.W.T mendoakan Nabi S.A.W kerana Allah S.W.T sendirinya adalah tuhan yang esa dan tidak sepatutnya ada doa kepada sesuatu yang lain.
Contoh yang lain;
Sebagaimana firman Allah :
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
“Ambillah zakat dari sebagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka dan mendo'alah untuk mereka. Sesungguhnya do'a kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (at-Taubah : 103).[1]
Dalam Firman Allah S.W.T di atas memberikan maksud Solat sebagai doa oleh kerana perintah Allah S.W.T supaya Nabi S.A.W berdoa kepadaNya berkaitan hal orang-orang yang berzakat. Nabi S.A.W adalah hamba dan boleh melakukan perbuatan berdoa kepada Allah S.W.T.
4. Banyak contoh-contoh lain yang boleh disandarkan tentang maksud solat dan bergantung kepada kesesuaian ayat dalam berbahasa.
5. Bagi saya maksud solat adalah solat dan maksud doa adalah doa.
Solat yang saya fahami adalah 'segala perbuatan yang ditetapkan oleh Allah S.W.T kepada kita menggunakan bahasa Allah S.W.T di dalam Al-Quran, sepertimana aturan atau rukun dalam solat'. Kita tidak boleh menambah atau mengurangi segala aturan semasa melakukan solat (masih ada khilaf berkaitan doa iftitah, doa qunut). Namun perbuatan membaca Al-Fatihah, surah Al-Quran, pujian kepada Allah dalam penukaran rukun solat masih berlandaskan Al-Quran.
Doa pula adalah perbuatan 'meminta sesuatu' kepada Allah S.W.T atas dasar percaya, yakin dan beriman, makanya diharapkan doa itu termakbul. Kita tidak boleh berdoa kepada selain Allah S.W.T.
Jika ada sebarang pencanggahan pendapat dengan saya, saya raikan sebagai perbezaan pandangan dan tidak perlu didebatkan.
Wallahu Aklam Bissawaf.
Solat didirikan atau dikerjakan? Jawapannya ada di situ...
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteRukun Islam pertama sekali ialah "syahadah". Dalam bahasa Melayu mudahnya bermaksud "penyaksian"
ReplyDeleteMengapa "penyaksian" diletakkan sebagai perkara paling utama sekali sebelum lain-lain perkara?
Cuba tanya diri kita. Kita bersolat kerana menyembah Allah. Allahnya mana? Sudahkah kita saksikan Allah?
Namun jangan cepat melatah. Allah tidak mampu disaksikan dengan mata, kepala, telinga atau mulut. Ini adalah jalan ilmu syariat. Jadi untuk menyaksikan Allah tanpa melalui perkara-perkara di atas tadi bagaimana? Di sinilah yang dipanggil jalan hakikat.
Ambil satu contoh.
Dalam sifat 20, Allah itu berkata-kata. Namun tentulah Dia tidak berkata-kata seperti makhluk sebab Dia "laisa kamithli syaiun" / "tidak sama dengan yang baharu".
Syariat takkan mampu menghuraikan perkara ini. Lantas jalan mudah diambil bagi menjawab soalan ini berdasarkan syariat ialah Nabi SAW tidak pernah mengajar sifat 20 pun.
Fahamkanlah bahawa Allah itu berkata-kata tanpa huruf dan tanpa suara. Bagaimana? Anda saksilah sendiri, jangan ikut-ikut orang lain kerana keyakinan yang mantap (haq qul yakin) datang setelah adanya sebuah penyaksian, bukan ikut-ikutan.
Semoga bermanfaat
Siapa yang menghubungkan?
ReplyDeleteTuhan itu sendiri melalui perantaraan Roh. Tuhan menyatakan diriNya melalui Roh. Roh menyatakan diriNya melalui makhluk (manusia). Manusia menyatakan dirinya melalui jasad. Jasad menyatakan dirinya melalui sel. Sel menyatakan dirinya melalui nukleus. Nukleus menyatakan dirinya melalui atom dan atom itu kembali menyatakan diri TuhanNya. (Tujuh Martabat : Bermula dengan Tuhan dan berakhir dengan Tuhan )
Ini tidaklah benar . Allah yg mnciptakan roh dan manusia . Jd Jgn di persamakan!!
Semoga bisa di pahami kembali
Manusia tu dah memang nyata, nak menyatakan apa lagi?
Deleters nye xde plak admin menyamakan allah dgn roh dan manusia dlm tulisan di ats..
DeletePerkataan Solat dan Ibadah adalah bahasa Arab. Kenapa perkataan ini digunakan di dalam buku-buku sekolah kebangsaan dan menengah? Kan senang guna perkataan 'Sembahyang' yang difahamkan oleh semua jenis masyarakat di Malaysia. Confusing sangat!
ReplyDeleteSolat dan sembahyang satu perbuatan yang berbeza,lebih baik kita diam jika xfhm mkna sbnrnya,
ReplyDelete'Diam Lebih Baik dr Berkata2'
This comment has been removed by the author.
DeleteSolat dan sembahyang satu perbuatan yang berbeza? Perbuatan apa y membezakan solat & sembahyang tuan?
DeleteAssalamualaikum admin
ReplyDeleteTerima kasih atas penerangan ini. Topik "mengenal" itu kini lebih jelas.Begitu juga hal perkaitan solat.
Ibdah.kerja yg ikhls.wlu tiada upah .atau berubah.ape kita buat dengan tekun.contoh lah bila kerja susuh mcm truk pnt..ade jgk kita mengeluh.atau mengadu mcm2..rase2 ibhdah yg buat tu..berkat ke buat cam tu..kn dalam al-quran allah berfirman sesungguhnya allh maha melihat maha mengetahui.itu dah tw..ape kan lagi solat..dah kerja seharian macam itu mulut tak cakap ati setiap hamba2 ya.allah tw.solat je.ibdah itu macm mna..same manusia fikir kan ya.
ReplyDeleteKlaka la ambe tgok komen2 yg bnyk guna teori akal..rileks,jgn cepat melatah dan menghukum..cari dan knal diri sndiri maka segalanya akan terjawab..
ReplyDeletebukan sehari untuk ak sampai kesini..setiap hari menjadi pertanyaan..apa itu kehidupan..kenapa begitu kenapa begini..sehingga terdetik,ak tertinggal sesuatu..antara akhirat dan dunia..rupanya selama ni bekerja,fokus,tp terlupa nak faham segala yg berkait dengan agama..ak pun cari apa maksud surah alfatehah..lantas maksud kepada semua bacaan dalam solat..sedikit sebanyak faham..benar, terdapat beza antara zahir dan batin,yg mana zahir nampak kosong sedangkan yg batin itu sampai..ku korek lg maksud2 yg diucapkan dlm solat..sampai saat ini, ku mencari apa maksud solat..dan disini..yg selama ini berlaku sehari demi sehari rupanya.semuanya terkandung dalam artikel saudara ini..terima kasih.alhamdulillah.
ReplyDeletetrima kasih tuan..mohon izin nk kongsi
ReplyDelete