07 April 2011

Malaysiaku

Satu lagi kes kematian berlaku di pejabat SPRM melibatkan pegawai kerajaan. Bagi aku, kes ni mudah. SPRM bukanlah satu organisasi yang terlalu bodoh untuk membunuh saksi/suspek apatah lagi ditempat mereka. Walaupun mereka mungkin menggunakan kekerasan dalam sesi soal siasat, tapi tak mungkin menjadi terlalu bodoh sehingga membunuh. Biasanya orang dalam lokap je mati. Tu pun polis yang siasat, diaorg nak risau apa. Cakap je suspek bunuh diri. Kes tutup. Dalam kes terbaru, cara kematian adalah sama.


Terjun dari bangunan tinggi. Mengapa nak bunuh diri? Kalau dulu, Teoh Beng Hock, seorang Cina, kini pegawai kerajaan berbangsa Melayu pula. Bunuh diri juga? Itulah sebenarnya yang 'pembunuh' ingin masyarakat nampak. Masyarakat kita pula cepat sangat buat kesimpulan. Pernah tak kita terfikir kemungkinan bahawa arwah Ahmad Sarbani dibunuh oleh pihak yang ingin menutup mulutnya? Siapa-adalah soalan terpenting.


Dalam kerajaan, biasanya yang jadi kambing hitam adalah pegawai/kakitangan bawahan. Bawahan ni bukanlah terdiri daripada kerani atau pembantu am pejabat. Penolong Pengarah, Pengarah pun boleh kena juga. Janji Menteri selamat. Itu yang kita kena faham. Kambing hitam adalah prosedur biasa. Inilah Malaysia yang kita banggakan. Walaupun tiada peperangan, tapi nyawa tetap tiada harga bila ingin mengekalkan kuasa. Nasiblah....

No comments:

Post a Comment