02 April 2011

baitulmal

berapa banyak kali kita dengar bantuan disalurkan oleh baitulmal? secara jujurnya, aku belum pernah lagi dengar sejak tahun lepas. mungkin ada, tapi kurang publisiti. tapi rata-rata kita lihat masih ramai bangsa kita yang hidup susah. selalunya mereka dibantu oleh jabatan kebajikan masyarakat. tapi wangnya memang takkan pernah cukup. banyangkan rm300 sebulan untuk menampung sebuah keluarga yang ramai. kalau kat negara luar, mereka yang takde kerja pun pihak kerajaan bagi elaun. inikan pula orang hidup susah.

apa peranan baitulmal? nak kata orang islam kat malaysia ni tak bayar zakat, takkanlah? ramai yang bayar. aku yakin, ramai orang islam yang kaya di negara ni tak kedekut untuk keluarkan sebahagian wang mereka bagi tujuan menderma. kadang-kadang mereka sendiri tak tahu nak salurkan wang tu ke mana. lalu jalan terbaik adalah disalurkan kepada baitulmal. tapi sedekah, atau apa-apa wang derma yang diberikan kepada baitulmal terhenti di situ saja. sangat susah nak sampai kepada orang yang sepatutnya menerima bantauan.

bab birokrasi jangan cakaplah. itu yang orang menyampah nak minta kat baitulmal. pelbagai borang perlu diisi. duitnya belum tentu dapat bila. cuba bandingkan dengan gereja. pergi la mintak, mereka akan bantu sebanyak mungkin. masjid? jangan harap. derma yang orang ramai letak dalam tabung tu nak bayar maintenance masjid pun kadang-kadang tak cukup. habis, macam mana orang islam tak masuk kristian? siapa nak bertanggungjawab? mufti sibuk nak haramkan poco-poco, lain-lain kerja tak ada. takut tersalah keluar fatwa, nanti kontrak tamat pulak. rumah, kereta semua belum habis bayar.

pendapat aku, kalau nak menderma pergi beri terus kepada orangnya. tak perlu melalui perantara. begitu juga zakat. carilah sesiapa yang kita rasa layak untuk terima zakat mengikut hukumnya. itu seribu kali lebih bagus daripada beri melalui orang tengah seperti baitulmal. mereka tak banyak membantu pun.

ada jabatan agama yang prihatin bab ni? mereka lebih suka tangkap pasangan khalwat. untung badan dapat berkenalan dengan awek yang bersekedudukan. kalau awek tu offer, kan untung mereka.

No comments:

Post a Comment