25 April 2011

kita...

Ramai member yang tegur 'wall' di FB aku agak pedas dan panas. Mereka risau aku kena tindakan. Aku lagi risau....

Aku bukan nak menentang sesiapa pun. Negara ni negara bebas. Negara aku juga, bukan negara kepunyaan bapak seseorang. Siapa yang pilih untuk berdiam diri, silalah diam saja. Aku pun tak mengutuk kamu.

Cuba kita tanya pada diri kita, inikah negara yang kita inginkan untuk anak cucu kita? Keadaan seperti inikah? Penindasan seperti inikah yang ingin kita wariskan? Belum kena memang tak bising. Dulu keluarga arwah Aminurrasyid pun tak suka Anwar. Mereka baca Utusan, tengok Buletin Utama. Mereka sokong sangat pihak yang sekarang mereka benci. Begitu juga keluarga arwah Sarbaini. Mereka tak puas hati apa lagi? Dulu waktu keluarga Teoh Beng Hock menuntut keadilan mereka tak ambil port pun. Kenapa? Sebab Teoh tu Cina dan nyawa seorang Cina takde nilaikah? Bukan ke dia pun makhluk tuhan? Sekarang mereka pulak nak tuntut keadilan dan berharap siasatan yang adil dapat dijalankan untuk membersihkan nama ahli keluarga mereka. Allah tak adilkah bagi mereka?

Ini semua pengajaran buat kita bangsa Melayu. Kezaliman depan mata kita diam saja. Tapi bila diri kita atau keluarga kita dizalimi, baru nak bising-bising tuntut keadilan. Ramai Melayu macam ni. Lihat saja orang lain kena pijak. Mereka menganggap itu bukan masalah mereka dan teruskan hidup dengan menyibukkan diri dengan perkara-perkara lain. Tapi bila Allah uji mereka, baru mereka tau langit tu tinggi ke rendah. Baru mereka tersentak dan menangis. Nak mengadu kepada siapa? Siapa?

Maafkan aku kerana aku tak bermaksud untuk mempersendakan kedua-dua keluarga arwah. Aku cuma pinjam kisah mereka untuk dijadikan contoh saja. Betapa kita membiarkan kezaliman berlaku di depan mata begitu saja. Bila Allah biarkan kezaliman berlaku ke atas kita pula, kita rasakan itu tidak adil langsung. Siapa kita untuk mengatakan semua ini tidak adil?

Tak perlulah berdemo kalau tak mampu. Tak perlu menjerit sana-sini. Cukuplah kita buat sekadar yang termampu untuk menunjukkan kita benci kepada kezaliman ini. Itu saja. Salah ke?

No comments:

Post a Comment