09 July 2011

bijak vs bodoh 2.0

Hari ni bakal menyaksikan demokrasi di negara ni dikoyak, dirabak dan dipijak. Ramai juga yang percaya bahaya perhimpunan BERSIH akan menjadi kacau-bilau. Pada pendapat aku, satu-satunya golongan yang akan membuat kacau-bilau ialah golongan yang kononnya menjaga keamanan dan keselamatan negara ni.

Mereka perlu lakukannya demi untuk menunjukkan kepada masyarakat bahawa berhimpun ramai-ramai boleh menimbulkan huru-hara dan tak menguntungkan sesiapa. Yang sebenarnya tak untung adalah mereka, kerena rakyat berhimpun untuk menuntut hak mereka yang telah dizalimi dan dinafikan sejak sekian lama.

Bangsa Melayu tak kira apa jawatan sekali pun masih lemah akal fikirannya. Senang dipermainkan dan diperalat oleh bangsa sendiri yang tamak kuasa dan wang. Senang diperbodohkan kononnya hak keistimewaan mereka akan hilang jika benarkan fahaman lain meresapi jiwa. Dan yang paling dungu sekali ialah mereka tak nampak siapa sebenarnya yang memainkan peranan dalam membodohkan diri mereka sendiri.

Kalau takut, jangan hina saudara-saudara kita yang berhimpun untuk menuntut hak mereka. Kamu terlibat dalam kesesakan semalam kerana kamu bodoh sebab menyangka kamu tak terlibat dengan mereka dan kamu tak mungkin kena tindakan. Menyangka kamu tak kena apa-apa dan hak kamu sentiasa dilindungi adalah satu perkara pandir. Hak kamu ialah apabila mereka berkata kamu ada hak. Orang-orang sebegini bagusnya hanya satu, senang diperintah sebab menurut dengan bodoh sahaja.

Mereka tak berani berfikir kerana takut dikenakan tindakan. Atau mereka memang dah terlalu bengap untuk berfikir mana betul, mana salah. Aku tidak fanatik pada mana-mana pihak, tapi sedih juga melihat ramai bangsaku yang masih belum sedar mereka diperalatkan oleh beberapa pihak yang ingin terus kekal berkuasa.

Kepada mereka yang berjuang menuntut hak mereka di atas jalan, semoga Allah melindungi kamu dan kamu berjaya dalam apa yang kamu lakukan. Persetankan mereka yang bodoh disekeliling kamu yang mungkin terdiri daripada rakan kamu, sahabat kamu ataupun saudara mara kamu. Bulatkan hati, tekadkan perjuangan. Kepada yang masih bodoh, semoga kamu mendapat petunjuk dan hidayah.

No comments:

Post a Comment