03 July 2011

Guru

Manusia, kalau berjawatan tinggi sikit memang ego bertambah-tambah. Semua orang tahu profession guru adalah satu ibadah. Ramai yang berkata budak-budak sekarang makin teruk. Aku pula kata, guru-guru sekarang yang lebih teruk. Bukan masalah budak, tapi masalah guru.

Maafkan aku sebelum berkata-kata dengan lebih lagi. Ini pendapat aku dan bukan ditujukan kepada semua guru di dunia ni.

Kenapa orang jadi guru?

1. Kerana minat mendidik & bakat tersendiri

2. Kerana ia adalah kerja paling mudah, cuti paling banyak & kerja pun separuh hari

3. Tak berpeluang untuk masuk ke universiti jadi masuklah maktab untuk jadi guru. Dapat jugak pendapatan

4. Gaji & elaun memang boleh hidup senang. Boleh beli kereta besar, rumah besar & belanja besar.


Bagi aku, sebab 3 & 4 adalah paling ramai kenapa orang memilih untuk menjadi guru. Orang zaman dulu, mungkin pada waktu nenek & datuk kita dulu, mereka menjadi guru untuk mendidik anak bangsa. Itulah satu-satunya sebab mereka menjadi guru dan bukan untuk duniawi.

Zaman sekarang ramai yang tidak berminat untuk mendidik & melihat anak bangsa maju, menjadi guru. Mereka menjadi guru untuk kepentingan diri sendiri. Sebab tu murid-murid hancur belaka. Akhlak rosak dan macam-macam lagi. Dulu aku ada seorang kawan, bakal guru. Menuntut di UPSI. Sebab kenapa dia masuk UPSI adalah kerana dia apply kat universiti lain tak dapat. Waktu belajar, dia adalah penagih ganja yang tegar. Katanya untuk hilangkan tension dan hilangkan bosan. Sekarang dia dah jadi guru.

Ya, aku tau itu baru satu contoh. Tapi percayalah, banyak lagi contoh yang serupa. Jangan cepat melatah jika anak murid zaman sekarang kurang ajar. Gurunya perlu diajar terlebih dahulu.

Kepada guru-guru lain yang mempunyai akhlak yang baik, anda bukanlah yang saya maksudkan.

No comments:

Post a Comment