24 January 2012

Tahun Baru Cina

Tahun Baru Cina tahun ni memang meriah dengan bunyi mercun sana-sini. Ada juga member-member yang kurang senang dengan bunyi ni. Satu perkara kalau dilihat betul-betul, ada perbezaan bunyi mercun waktu Tahun Baru Cina, Hari Raya dan Deepavali.

Orang Cina biasanya main mercun roket, ataupun thunderclap yang mahal-mahal. Mereka menghalakan ke atas. Bila meletup, memang tak dinafikan kuatnya boleh tahan jugak (tapi buat mereka yang ada anak kecil, memang tak tahan punya). Mercun-mercun macam ni biasanya mahal. Lebih daripada RM100 untuk satu jenis. Mereka bakar bukan sekali atau dua kali tapi mungkin meleret sampai 2-3 hari. Jadi, berapa kos yang mereka laburkan untuk mercun? Jangan tanya daripada mana mereka dapat sebab takut yang bertanya tu tak boleh terima hakikat.



Aku kenal seorang Cina di tempat aku yang mendapat banyak stok mercun untuk tahun ni. Sajalah tanya kat mana beli. Tanpa selindung dia cakap dia dapat daripada orang Kastam jugak. RM1000 untuk penuhkan satu bonet Waja. Ambillah jenis apa yang nak, harga tetap macam tu jugak. Jadi, kalau dah satu bonet RM1000, buat apa nak ambil mercun bola. Banyak lagi jenis mercun yang Kastam rampas. Sebab tu bila Tahun Baru Cina bunga api & mercun mereka lebih meriah. Kuasa mereka tinggi.

Bila Raya Puasa, orang Melayu main mercun bola. Baling pulak kat jiran sebelah rumah. Samalah dengan Deepavali, orang India pun bukan ada kesedaran sivik yang tinggi pun. Mereka pun main mercun bola & baling dari atas ke bawah (rumah flat/apartment). Itulah beza orang Cina, Melayu dan India. Pemikiran.

Nak salahkan Cina 100% sebab buat bising pun tak tepat jugak rasanya. Mereka beli daripada pegawai/kakitangan kerajaan yang berbangsa Melayu. Kalau orang Melayu ni tak jual, tentu suasana tak sebising sekarang. Apa yang menyebabkan pegawai/kakitangan Kastam ni jual barang rampasan yang sepatutnya dilupuskan? Untuk dapat duit poketlah. Kalau seorang pelanggan mereka caj RM1000, bayangkan kalau 10 orang? Berapa banyak tu?

Jangan cakaplah pasal rasuah. Tanpa rasuah, mana ada pegawai-pegawai Kastam/JPJ nak merasa pakai kereta besar. Tanpa rasuah bagaimana nak maju? Nama saja Melayu, ada duit semuanya jadi. Berapakah nilai seorang Melayu? Anda tentukan sendiri. Betapa mudahnya maruah Melayu dibeli oleh orang Cina dengan kerelaan hati mereka sendiri. Kalau ada pegawai/kakitangan Kastam atau JPJ yang terasa, maaflah. Aku tak kata semua, cuma yang makan cili tu mestilah dia yang rasa pedasnya.


No comments:

Post a Comment