24 January 2012

Hari-hari yang berlalu

Hari-hari aku perhatikan sikap manusia. Makin lama makin muak jadinya. Bertudung, berkopiah, berjanggut bukanlah satu jaminan peribadi yang elok. Politik yang dah kotor menjadi lebih teruk daripada kotor sehingga aku sendiri pun tak tau nak panggil apa lagi. Ramai bercakap tentang perpecahan sedangkan yang bercakap tu sendiri belum kaji habis lagi punca pepecahan sebenar orang-orang Melayu.

Itu belum mamak yang mengaku Melayu. Entah macam mana golongan ni dengan mudah mengaku diri mereka Melayu dan orang Melayu sendiri seolah-olah senang menerima mereka sebagai Melayu jugak.

Mereka yang menjaga hal ehwal agama Islam jugak bagaikan terkunci mulutnya. Bukan setakat tu saja, malah ada yang sanggup menjual agama sendiri semata-mata kerana wang. Yang bodoh terus mengikut dan mempertahankan mereka. Yang bijak diam saja.

Orang ramai terus menerima hakikat mereka yang bijak dalam agama ialah mereka yang kemas berkopiah, berserban dan berjubah tanpa memahami apa disebalik kata-kata ceramah dan tingkah laku si bijak pandai agama tu.

Ada juga yang masih teraba-raba dengan persoalan agama yang sering bermain-main difikiran mereka dan menerima hanya yang dirasakan sesuai dengan jiwanya saja. Tak memahami siapakah Wahabi, siapakah Syiah. Apa yang mereka tau hanyalah bersatu. Kebenaran dengan kebatilan TAK MUNGKIN bersatu!

Belajar dan jangan jadi penghukum. Itu kerja Tuhan!




No comments:

Post a Comment