29 January 2012

Tuah

Bila ada orang akademik berkata Hang Tuah sebenarnya tak wujud, tak ada pula orang akademik Melayu yang bangun menyanggah pernyataan tu. Mereka penakut barangkali.

Aku menolak kenyataan yang mengatakan Hang Tuah tu tak wujud. Tiada bukti atau belum jumpa bukti?

Sebabnya mudah saja. Jika tiada angin, masakan pohon bergoyang? Jika ada kisahnya, masakan tiada orangnya? Kata-kata "takkan Melayu hilang di dunia" bukanlah sesuatu yang direka-reka oleh orang-orang terdahulu. Masyarakat Melayu terkenal dengan budi bahasanya yang kaya-raya, pegangan adat yang kuat dan agama Islam yang dianuti. Masakan bangsa Melayu turun-temurun sengaja menjaja kisah Hang Tuah sekiranya ia hanyalah tahyul?

Bagi mereka yang mempunyai kepakaran serta keupayaan untuk menembusi alam jin, silalah teropong sendiri tentang kewujudan Hang Tuah dan lihat hasilnya. Orang awam biasa yang masih menunggu bukti-bukti kewujudan Hang Tuah pula, silalah tunggu. Barangkali seluruh hayatnya pun belum tentu mendapatkan bukti yang dikehendaki.

Bila Hang Tuah tiada, tiadalah kisah Puteri Gunung Ledang. Tiada jugalah kisah Sultan Melaka yang pertama kerana tiada bukti (tiada kubur Sultan itu sendiri yang telah disahkan DNA tulang-temulangnya). Tiada jugalah kisah bagaimana Melaka mendapat nama sekali gus mewujudkan persoalan tentang siapakah sebenarnya yang mentadbir Melaka di zaman kegemilangannya beratus tahun dulu?

Pelbagai versi kisah Hang Tuah ada dalam masyarakat kita. Tapi yang paling penting apakah pengajaran yang kita boleh dapati daripada kisah Hang Tuah ni? Kisah Hang Tuah secara ringkasnya menceritakan tentang seorang lelaki bersama empat saudaranya yang lain menjadi hulubalang negeri Melaka. Merekalah yang menyelamatkan Tun Bendahara daripada penyamun-penyamun yang membuat kacau di kota bersejarah tu.

Hang Tuah digambarkan sebagai seorang lelaki yang sangat setia kepada Sultannya dan mengikut apa saja titah baginda. Ada yang menggambarkan Hang Tuah sebagai seorang lurus bendul dan lelaki yang bodoh. Ada juga yang mengagumi si Jebat kerana sifat setiakawannya yang menuntut bela di atas ketidakadilan yang berlaku ke atas si Tuah.

Jadi, seperti yang dikatakan td, apakah pengajaran yang kita dapat?










No comments:

Post a Comment