28 May 2012

Hwang Tao Wah

Mungkin tulisan aku bakal membuatkan sebahagian orang Melayu berasa marah. Tapi inilah hasil kajian aku melalui bacaan, kisah-kisah masyarakat, perkhabaran daripada mereka yang mampu menembusi alam ghaib sana dan daripada cerita mereka yang secara langsung telah bertemu dengan rohaniah si Tuah. Bagi mereka yang tak bersetuju, silalah anggap cerita ni sebagai dongeng saja. Aku pun takkan berdebat pasal ni dengan kamu. Apa yang dipaparkan bukanlah untuk membuktikan siapa benar dan siapa salah, sebaliknya agar kita semua sedar dan menginsafi diri. Terima kasih kepada mereka yang bertungkus lumus berkorban masa dan tenaga membongkar kisah lagenda ni.

Perkataan "Hang" pada nama si Tuah bukanlah merujuk kepada perkataan "hang" dalam bahasa orang utara yang bermaksud "kamu". "Hang" adalah satu nama keluarga orang bangsawa daripada negara China iaitu "Hwang". Boleh jadi saja perkataan Hang Tuah sebenarnya berbunyi Hwang Tao Wah, Hwang Yee Fatt, Hwang Lee Kew dan Hwang Lee Ker. Berdasarkan nama mereka, nyatalah mereka memang bersaudara kerana menggunakan nama keluarga yang sama. Mungkin saja mereka adalah adik-beradik seibu dan sebapa. Kita perlu ingat, Islam telah sampai ke negara China sejak lebih 1400 tahun dulu. Lebih awal daripada kewujudan nusantara ataupun Melaka. Mana Hang Kasturi? Nanti dulu, kejap lagi aku akan ceritakan kisah si Kasturi pulak.

Jadi, berkemungkinan besar juga keturunan Hwang Tao Wah ini beragama Islam kerana Islam telah bertapak di sana seawal permulaan tahun Hijrah lagi. Menurut satu sumber cerita yang diperolehi daripada perkhabaran ghaib, ibu bapa Hwang Tao Wah telah dibunuh sewaktu mereka masih kecil lagi. Kemudian mereka dijaga oleh bapa saudara mereka yang juga seorang pedangang lantas membawa mereka ke Nusantara. Terdapat pendapat yang mengatakan bahawa mereka tak terus mendarat di Melaka sebaliknya singgah di Kepulauan Sumatera terlebih dahulu. Di situlah mereka menuntut dengan mahaguru Adi Putra.

Nama Hang Kasturi pula timbul kononnya kerana mereka bersahabat dengan orang tempatan, yang bernama Kasturi. Jadi perkataan 'Hang' saja diletakkan dihadapan namanya untuk memperlihatkan mereka bersahabat baik. Ada juga pendapat yang mengatakan Hang Kasturi tak wujud, sekadar nama saja kerana kesemua Hwang bersaudara adalah terdiri daripada bangsa Cina jadi masyarakat dahulu nak masukkan juga satu ikon Melayu dalam kisah ni. Bagi mereka yang berkemampuan, bolehlah siasat lebih mendalam lagi.

Benarkah Hwang Tao Wah bertikam dengan Hwang Yee Fatt? Dalam permasalahan ni terdapat 2 versi cerita yang berlainan. Satu pendapat mengatakan mereka memang berentap sehingga berhari-hari lamanya. Satu pendapat lagi kata itu hanya helah mereka berdua saja. Darah yang digunakan adalah darah dayang-dayang atau pengawal istana yang telah mati dibunuh si Jebat sebelum tu.

Persoalannya, jika tiada pertikaman antara Jebat dan Tuah maka sudah pasti tiada makam Hang Jebat.  Pada akhir pertarungan tu, Hang Jebat telah mati ditikam oleh Hang Tuah.

Aku lebih bersetuju dengan pendapat yang mengatakan bahawa memang Tuan telah membunuh si Jebat. Alasannya, Jebat telah ditakhluk oleh sifat marah yang melampau dan tak boleh dikawal lagi. Tiada cara lain untuk menghentikan perbuatan Jebat melainkan dengan kematian saja. Sebelum kisah pembunuhan si Jebat, Tuah terlebih dahulu telah membunuh seorang pendekar Majapahit yang bernama Tamingsari. Ya, Tamingsari ialah nama salah seorang pendekar dan namanya diabadikan pada kerisnya. Tuah membunuh Tamingsari melalui pukul curi, satu tindakan yang amat dilarang dalam ilmu persilatan putih. Tamingsari tak terjejas dek besi apalagi keris si Tuah sendiri. Kejadian ni berlaku sewaktu mereka beradu tenaga sebagai persembahan kepada kedua belah raja Melaka dan Majapahit. Majapahit telah menggunakan helah agar matlamat untuk membunuh Tamingsari berhasil.

Kita semua maklum bahawa Majapahit bukanlah sebuah kerajaan Islam walaupun Islam telah bertapak di kawasan jajahan mereka. Tamingsari adalah seorang yang bertauhidkan Allah maka ini dilihat sebagai satu ancaman kepada Majapahit sendiri. Untuk menghapuskan Tamingsari secara terang-terangan adalah agak mustahil, dan cara yang paling halus adalah dengan menggunakan si Tuah.

Tuah sebenarnya telah banyak dibebani kisah-kisah silamnya yang tak pernah mententeramkan hatinya. Benarlah seperti mana yang digambarkan sejarah, beliau seorang yang amat taatkan raja pada waktu tu. apa saja kemahuan raja dituruti. Itupun kerana mengenangkan pesan gurunya, Sang adi Putra agar tidak menderhaka kepada raja. Akhirnya dirinya yang merana.

Sebenarnya kehidupan Tuah amat selesa waktu dilantik menjadi Laksamana. Dalam masa yang singkat, si Tuah telah menikmati pangkat yang tinggi dalam kerajaan negeri Melaka waktu tu. Beliau juga merupakan orang yang terpenting apabila menjadi ketua hulubalang Melaka. Siapa tak cemburu? Tuah bukan anak tempatan dan secara tiba-tiba dia dilantik menjawat jawatan penting Melaka. Atas sebab inilah maka timbul fitnah yang menyebabkan Tuah dihukum bunuh oleh sultan pada waktu tu. Maka inilah yang membuat amarah si Jebat tak dapat ditahankan lagi. Terus saja diamuknya istana Melaka.

Sebenarnya, Bendahara pada waktu tu menyembunyikan Tuah dan tidak menjalankan hukum bunuh. Walaunagaimana pun, perkara ni tak sampai ke pengetahuan Jebat. Jebat telah bertindak menuntu bela di atas kematian Tuah. Alangkah terkejutnya Jebat waktu tengah mengamuk si Tuah muncul tak semena-mena. Semuanya kerana pengakuan Bendahara kepada sultan. Maka sultan telah menitahkan Tuah supaya menyelesaikan masalah si Jebat. Maka bertemulah 2 saudara ini. Terjadilah pertumpahan darah yang tak dapat dielakkan lagi.

Kisah sultan ingin menyunting Puteri Gunung Ledang juga berlaku waktu Tuah masih berkhidmat dengan kerajaan Melaka. Dikhabarkan waktu Tuah telah lanjut usia dan Tun Mamat menjadi anak angkatnya. Tun Mamat adalah anak sultan hasil perkahwinan dengan rakyat biasa. Syarat-syarat yang dikenakan untuk berkahwin dengan Puteri Gunung Ledang hanyalah rekaan Tun Mamat dan Tuah saja. Sesungguhnya Puteri Gunung Ledang pun tak berkenan untuk berkahwin tetapi Tun Mamat bimbang ayahandanya berang jika diberitahu perkara sebenar. Maka dengan itu, mereka sama-sama mereka syarat-syarat yang tak masuk akal hanya kerana ingin mengelakkan sultan Melaka daripada murka.

Hanya Tuah saja yang pernah berjumpa dengan sang Puteri tu. Puteri Gunung Ledang (PGL) juga bukanlah sembarangan orang. Beliau berdarah raja dari seberang. Akibat daripada penolakan PGL terhadap hasrat sultan menyebabkan Tuah mengambil keputusan untuk keluar daripada Melaka. Bukan merajuk tetapi lebih kepada mencari ketenangan dan menuntut ilmu agama. Tuah serahkah keris Tamingsari kepada Tun Mamat dan biarkan Tun Mamat jelaskan dengan caranya yang tersendiri kepada ayahandanya. Di sinilah terletaknya kehebatan dan kehalusan orang Melayu. Umpama menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus tepung tak berselerak.

Tun Mamat telah menggunakan kebijaksanaannya dalam menyampaikan perkara ini kepada sultan sehingga semua menyangka bahawa Tuah tidak mahu kembali lagi ke Melaka kerana malu disebabkan gagal meminang PGL untuk sultan.

Dikhabarkan juga selepas daripada tu Tuah terus berkelana dan tinggal beberapa lama di daerah negeri Perak sebelum merantau lebih jauh lagi hingga ke Rom, Venice, Mekah dan akhirnya kembali menetap di Pattani. Tak diketahui sama ada Tuah ada meninggalkan waris atau tak. 

Panjang pulak tulisan aku kali ni. Esok-esok sambung lagi kalau ada modal.

No comments:

Post a Comment