23 May 2012

Muzakarah

Bermuzakarah bunyinya memang bagus. Ramai yang berharap agar dua parti politik terbesar dalam negara ni dapat duduk berbincang bersama demi masa depan yang lebih baik.




Ini takkan berlaku! Pertama, dalam demokrasi, memburuk-burukkan parti lawan adalah perkara biasa dan tak salah. Dalam Islam ia tak patut berlaku. Untuk memburuk-burukkan lawan, segala 'permainan kotor' digunakan sehingga menjatuhkan maruah seseorang. Dalam Islam, ini tak boleh berlaku. Tapi dalam sistem politik kita dah lama berlaku. Jika tak bersedia nak ubah cara berpolitik, buat apa bercakap tentang muzakarah?

Jadi apa tujuan muzakarah UMNO-PAS ni

Ini pendapat aku. 

UMNO berminat untuk bermuzakarah kerana mereka lebih berminat untuk menambah sokongan orang Melayu kepada parti mereka. Adakah mereka berminat untuk menyekat penyelewengan yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin atasan mereka? Orang ramai terus 'dipandirkan' dengan idea ini. Termasuklah mereka yang menggelar diri mereka Ulama Muda. 

Atas kertas memanglah kelihatan sangat bagus, tapi niat masing-masing saja tau. Tuan Guru Nik Aziz bukan bodoh macam kebanyakan orang. Dia dah lama dalam politik dan dia dah boleh nampak perkara ni. Sebab itulah dia meletakkan beberapa syarat untuk dipatuhi oleh pihak yang satu lagi. Belum pun apa-apa, pihak yang satu lagi telah mengkritik idea ini. 

Siapa Ulama Muda? Siapa yang beri gelaran kepada mereka sebagai ulama? Chua Soi Lek kah? Kalau rasa diri tu Ulama Muda, silalah hormat Ulama yang lebih berusia dan lebih berpengalaman seperti Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Hadi Awang. Memalukan golongan Ulama saja bila pakai gelaran tu tapi perangai tak melambangkan seorang ulama langsung. 

Bagi PAS pula, aku tak lihat keuntungan dari sudut material kepada parti ini. Jika UMNO bersetuju untuk duduk dan berbincang dengan PAS, apa yang PAS dapat? Keahlian mereka pun semakin meningkat, tetapi sokongan kepada UMNO makin terjejas. 

Jelas sekali muzakarah ni mempunyai tujuan yang berbeza dari sudut kedua-dua parti politik ni. Tuan Guru dah tahu mereka, UMNO, tak bersedia untuk berubah. Jadi, meletakkan beberapa syarat tu sebenarnya adalah bertujuan untuk melihat sejauh mana pihak UMNO ikhlas untuk berbincang demi masa depan rakyat dan negara. Boleh juga dipanggil satu helah untuk menduga UMNO sebenarnya. 

Bukan berperasangka buruk tapi itulah demokrasi. Demokrasi sebenarnya tiada dalam sistem pemerintahan Islam. Ia dibawa oleh Yahudi dan digilapkan agar menjadi satu sistem yang unggul dan boleh diterima semua pihak. Lihat saja dalam sejarah Islam, bila Nabi saw ataupun siapakah para sahabat yang menggunakan demokrasi dalam sistem pemerintahan mereka?

Orang ramai nampak demokrasi baik kerana mereka menyamakan demokrasi tu sebagai adil. Demokrasi adalah kebebasan di mana pihak minoriti perlu mengikut kehendak pihak majoriti. Soal betul salah bukan perkara asas. Atas nama demokrasilah segala tomahan, fitnah, caci maki berlaku dan perkara ini dilihat seperti biasa saja. 

Jika Islam perlu demokrasi maka tak lengkaplah Islam tu kerana ia kurang satu inipati, iaitu demokrasi. Bukanlah aku menyarankan supaya menolak konsep demokrasi ni, cuma tak perlu berlebih-lebih sangat. Tak perlu sanjung konsep ini tinggi-tinggi. 

Mungkin ada orang akan terus melatah mengatakan kalau tak pilih demokrasi takkan nak pilih kuku besi (diktator). Entahlah, kalau mereka lihat zaman dulu nabi mengamalkan cara pemerintahan diktator. Aku tak nampak pulak macam tu. 

Demokrasi menghalalkan cara. Apa jua cara boleh digunakan dalam usaha untuk mendapatkan majoriti. Walaupun dikatakan salah, tapi ia tetap sama. Jadi sila renungkan jauh-jauh bagaimana sebuah parti yang membawa konsep Islam, hendak duduk semeja mencapai kata sepakat dengan sebuah parti tajaan penjajah yang hendak mengekalkan dasar sedia ada? Masing-masing mempunyai matlamat yang berbeza walaupun cuba dizahirkan seperti sama saja. 






No comments:

Post a Comment