12 May 2012

Kiamat Semakin Hampir

Jika membaca al-quran di dalam masjid pun tak boleh kuat-kuat kerana dikhuatiri mengganggu jemaah lain, maka apa kejadahnya pula pasang nasyid ataupun mengaji kuat-kuat melalui speaker di surau-surau atau masjid-masjid? Bagi mereka yang mentafsir kata-kata ni melalui akal semata-mata pasti marah gila. Lantak koranglah.

"Lakum di nukum waliyadin..."

Apabila ilmu diangkat perlahan-lahan daripada manusia, mereka langsung tak menyedarinya. Sebaliknya mereka berasa ilmu semakin bertambah dan ibadat mereka pun cukup untuk diri mereka sendiri sedangkan mereka langsung tak mengenali siapa yang mereka sembah lima kali setiap hari. Anggapan mereka, apa yang mereka lakukan telah cukup baik dan sempurna sekali buat kehidupan mereka. Mereka merasakan dengan nikmat kekayaan dan kesenangan yang mereka miliki adalah tanda Tuhan merahmati mereka. Sedangkan mereka lupa, kekayaan dan kesenangan juga adalah satu ujian buat mereka.

Mereka menyangka dengan membutakan mata dan memekakkan telinga terhadap segala maksiat yang berlaku di depan dan sekeliling mereka sebagai tanda bersyukur dan memandang keji terhadap orang lain yang bersuara menentang kezaliman. Orang-orang yang menuntut hak masing-masing dianggap tak bersyukur dan mengenang budi. Adakah zaman para nabi dan sahabat semuanya mereka kelihatan kaya dan senang dengan kekayaan mereka?

Cucu Umar Al Khattab, Umar Abd Aziz sendiri apabila meninggal dunia tak mewarisi apa-apa harta buat anak dan isterinya. Katanya, cukuplah Allah yang menjaga mereka. Zaman para sahabat yang lain juga, siapa yang paling kaya? Adakah mereka kelihatan mewah? Orang-orang yang seperti mereka tak ada kebimbangan langsung terhadap harta dan nikmat dunia. Mereka hidup seperti orang kebanyakan di zaman mereka walaupun darjat mereka jauh lebih tinggi dan mulia.

Kita adalah umat akhir zaman dan kata-kata rasulallah tu semuanya benar. Tanda-tanda umat akhir zaman yang baginda sebutkan juga adalah benar dan kita sedang melaluinya. Apabila fitnah bermaharajalela, pemimpin yang diangkat adalah terdiri daripada golongan orang yang zalim, rasuah menjadi amalan hidup, jurang antara si miskin dan si kaya bertambah, riba pula semakin mendapat tempat disegenap ruang kehidupan, peperangan di sana sini, kutuk mengutuk sesama Islam, gempa dan bencara alam kerap terjadi dan banyak lagi.

Hanya tanda-tanda besar saja yang menunggu masa untuk kelihatan kerana hampir semua tanda-tanda kecil kiamat telah ada. Ramai menyangka bahawa mereka telah kembali kepada Islam tapi sebenarnya ramai menjauhinya secara perlahan-lahan. Islam yang diamalkan adalah Islam sangkaan diri sendiri, bukan lagi yang original kerana Islam yang original adalah Islam yang mengenali siapa Tuhan, siapa makhluk.



No comments:

Post a Comment