03 August 2012

Dejavu

Oh, hari ni kecoh-kecoh tentang Dejavu di Kinabalu sampaikan ada stesen radio jadikan tajuk utama pagi ni.


Rupanya drama slot akasia. Maaflah aku tak berminat menontot drama Melayu jadi malas nak ulas panjang.

Aku cuma nak ulas perkataan dejavu saja.

Dejavu bermaksud perasaan seolah-olah kita dah pernah lalui situasi tu. Sebagai contoh, kita pergi melancong ke Medan dan bila tiba kat sana, perasaan kita seperti seolah-olah dah pernah datang ke tempat ni. Satu lagi keadaan ialah bila kita merasakan seperti telah merasai perasaan yang dirasa pada waktu tu. Cuma tak ingat di mana dan bila. 

Aku sendiri pun perasan dah banyak kali rasa macam tu. Dulu tak ambil pusing sangat. Mungkin perasaan saja. Tapi bila ada seorang pengkaji memberitahu bahawa ia ada kaitan dengan alam roh manusia, aku jadi berminat pulak nak tau lebih lanjut. 


Mengikut pendapat beliau, dejavu terjadi apabila roh sebenarnya telah mengalami kejadian tu atau telah sampai ke tempat tu sebelum waktu kita sedar. Biasanya ia berlaku dalam mimpi dan manusia memang sangat susah untuk mengingati mimpi melainkan dengan latihan yang betul. 

Aku setuju dengan pendapat beliau kerana pada aku selain alam yang nyata ni, terdapat lagi alam-alam lain yang tak mempunyai batas/had masa dan waktu. Seperti kita bermimpi, kejap boleh balik ke zaman kanak-kanak, kejap pulak ke zaman dewasa. Ada yang kata hidup ini fantasi dan alam sanalah yang realiti. Terpulang pada pendapat dan kepercayaan masing-masing. Tak salah pun kalau sama-sama mengkaji dan berkongsi ilmu. 


No comments:

Post a Comment