29 August 2012

Gangguan

Pasti ramai yang pernah rasa tiba-tiba jantung berdebar tak pasal-pasal. Tu salah satu petunjuk bahawa ada gangguan dalam diri. Pergi la check dengan mana-mana perawat kot-kot ada yang menumpang diri. Mata manusia memang tak boleh kesan kehadiran makhluk-makhluk bertubuh halus ni. Ada beberapa golongan saja yang mampu melihat alam ghaib ni.

Mungkin kita pernah dengar ada orang mampu melihat perkara-perkara yang tak nampak dengan mata kasar ni sejak orang tu kecil lagi. Secara teorinya, orang tu melihat alam ghaib melalui mata jin yang menumpang/bersahabat dengannya. Dia mungkin tak perasan tapi memang ada jin yang suka pada manusia. Dia dah bosan dengan kaum dia sendiri gamaknya. Bini orang pun dia ada feeling. Punya la tak makan saman jin jenis ni. 

Ada jugak orang yang boleh melihat alam ghaib kerana dia kasyaf. Orang seperti ni jarang-jarang kita tahu kerana mereka low profile je hidupnya. Bukan kaki masjid pun, bukan berserban pun, kadang-kadang tu pakaiannya kusut masai saja, kerjanya boleh jadi peminta sedekah atau hanya berpeleseran di kaki-kaki lima. Itu sebabnya kita kena jaga hati dan nafsu agar tak memandang rendah golongan seperti ni. Bila hati kita bersih, hidayah senang nak dapat. Tapi jika hati penuh syak wasangka, solatlah sampai lebam-lebam dahi pun, tetapi tak dapat hidayah. 

Yang dikatakan seseorang itu warak, alim, malah wali sekali pun bukanlah pada jasad luarannya tapi pada rohaniahnnya. Walaupun luaran dia kelihatan kotor, mengemis, kutip sampah, tidur bawah jambatan dan sebagainya, tapi rohaniahnya berpakaian segak dan tampan. Ibarat kita memandang jasad seorang petani atau penoreh, tentulah bajunyak kotor, bertampal sana sini dan riak muka yang tak berapa nak hensem. Tapi jika dia merupakan seorang yang mempunyai kedudukannya disisi Tuhan, rohaniahnya jauh berbeza daripada apa yang dapat dilihat dengan mata kasar. Selalunya wali-wali memang begini. Saat hidupnya masyarakat menganggap dia hanya orang biasa yang tiada apa yang istimewanya pun. Tapi bila dia sudah takde dalam dunia, barulah orang sedar siapa dia. 

Melihat alam ghaib bukanlah sama bagi setiap orang. Ada orang dapat lihat jin tapi tak dapat kenal pun mana wali, mana syaitan. Itu yang sesat sampai mengaku malaikat datang kasi wahyu dan angkat diri jadi nabi. Ada manusia yang pandangannya menembusi alam kubur. Lalu ke kat kubur pasti dapat lihat siksa kubur. Orang yang takde pengetahuan akan kata sesat. Sikit-sikit sesat padahal dia yang takde ilmu.


No comments:

Post a Comment