29 August 2012

Pengalaman

Dua tiga malam lepas aku pulang ke rumah jam 2.00 pagi. Waktu nak masuk rumah, teringat pulak nak baca ayat kursi mengikut cara yang diijazahkan. Baru dua tiga ayat, serta merta bulu roma meremang. Ah, biasalah waktu-waktu sunyi macam ni. Fuh, syok. Tegak je berdiri. Kalau baca waktu kelam kabut tak rasa apa-apa pun. 

Aku pun masuk ke rumah. Bila masuk ke bilik, tiada respons daripada anak kecil aku. Kalau tak, biasanya dia pasti bergerak dan merengek-rengek tanda 'sesuatu' mengganggu tidurnya. Tapi perkara seumpama tu tak terjadi pulak kali ni. Sedang aku nak melelapkan mata, hati ni sempat berniat untuk berjumpa dengan si khadam ayat yang aku dok baca selalu ni. Memang merepek betul keinginan ni. Mana mungkin dia nak jumpa aku. Tapi bedal ajelah. Untung nasib dapat la jumpa. Takde nasib, melepas la.

Walaupun aku rasa terlelap sekitar 2.30 pagi, tidur terasa panjang sebab aku terjaga 2-3 kali jugak la. Biasanya sekali terjaga je dah pukul 6. Berhempas pulas la nak bangun waktu tu bersiap-siap nak pergi kerja. Waktu terlelap tu ada seorang lelaki yang tak berapa jelas wajahnya datang berjumpa dengan aku dalam keadaan berselubung menutup kepala. Wajahnya tak jelas. Dia mengajarkan aku sesuatu. Bacaannya hanya seratus kali dan diikuti dengan ayat kursi. Waktu aku cuba baca apa yang diberi masa terasa terlalu lama. Biasanya setakat wirid ni dalam 5 minit paling lama dah boleh selesai, tapi yang ni aku baru baca 2-3 kali dah terasa panjang sangat. Sampai aku terjaga beberapa kali, tak sempat nak habiskan.

Bila terjaga, memang aku lupa terus apa benda ayatnya yang perlu dibaca sebanyak 100 kali tu. Keesokkan harinya puas aku memikirkan semula mimpi tu. Petang tu terus aku pergi berjumpa sang guru. Katanya, 'orang' yang aku nak jumpa tu tak mau jumpa mungkin sebab aku belum layak lagi agaknya sebab tu la aku tak ingat langsung apa benda yang lelaki dalam mimpi tu suruh aku baca. Ah, melepas pulak. Lelaki yang aku jumpa tu barangkali orang tengah saja. Dia pun tak cakap banyak.



No comments:

Post a Comment