28 August 2013

Doa

Sabtu lepas aku ke rumah ayah. Saja aku tanyakan padanya sama ada dia dah tengok ke apa yang jadi kat Mesir & Syria?

Dia cuma kata dia tengok apa yang keluar di tv saja la. Internet dia memang jarang guna. Aku pun cerita la sikit pasal Syria dah makin teruk. Ramai kanak-kanak kena bom. Ayah nak tau lebih, minta aku tunjukkan video pengeboman yang menggunakan gas beracun. Terus aku cakap yang aku tak sampai hati nak tengok. Maka aku pun tak tayangkanlah video tu pada dia.

Tiba-tiba dia kata guru dia dulu pernah kata Basyar Al-Assad tu keturunan ahlu bait. Mulanya aku sanggah keras. Takkanlah keturunan nabi nak buat macam tu? Dia kata tu bukan pendapat dia, cuma gurunya saja pernah kata macam tu. Aku terus memprotes sambil dia diam saja.

Dia membalas dengan ayat;






A040

"Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku".

Itu adalah doa nabi Ibrahim. Sebahagian orang-orang di Mekah sebelum Rasullah s.a.w dilahirkan adalah berketurunan nabi Ibrahim. 

Terdiam sejenak aku dibuatnya. 

Dan aku faham apa yang dimaksudkannya. Kami kemudian berbual tentang perkara lain pula.




No comments:

Post a Comment