19 August 2013

Solat

Ada satu persoalan yang aku sering fikirkan dahulu....

Tentang rukun solat....

Rukunnya ada 13,


1. Niat 
2. Berdiri 
3. Takbiratul ikhram
4. Membaca Al’fatihah
5. Rukuk
6. I’tidal
7. Sujud
8. Duduk diantara dua sujud
9. Duduk pada tahyat akhir
10. Membaca tahyat akhir
11. Membaca selawat Nabi
12. Salam
13. Tertib

Itu yang aku tau. Yang aku buat adalah berdiri dan kemudian barulah usolli.... 

Jika usolli itu adalah niat, maka aku dah melanggar tertib rukun dan secara automatiknya aku faham bahawa apa saja yang tidak mengikut rukun adalah batal.

Jika usolli merupakan lafaz niat, maka aku dah sengaja menambah rukun. 

Macam mana nak khusyuk solat apabila sebelum solat lagi aku dah tau solat yg aku nak buat ni batal?  


A045
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.




No comments:

Post a Comment