20 August 2013

Rukun pertama

Semalam aku menulis tentang apa yang aku fikirkan tentang solat.

Itu adalah rukun ke-2 dalam Islam.

Paling hampir dengan yang pertama, iaitu mengucap.

Hari-hari dok mengucap.

Tapi sekadar lisan saja. Menafikan tiadanya yang lain melainkan Dia saja.

Siapa Dia? Siapa pula selepas nama Nya?

Bila pula aku kenal Dia? Dan siapakah Muhammad yang aku mengaku bersaksi dengannya? Aku tak pernah pun berjumpa Muhammad hatta dalam mimpi sekalipun.

Tapi hari-hari aku mengucapkannya.

Setiap hari aku bersaksi palsu, menipu diri sendiri siang dan malam.

Susah nak fahamkan?

Cuba fahamkan sifat Maha Pengasihnya disebalik bencana yang Dia jadikan ke atas segenap makhluk tanpa mengira lelaki, perempuan, kanak-kanak ataupun orang tua.








No comments:

Post a Comment