28 August 2013

Perbalahan tentang kesahihan sesuatu

Ilmu Allah s.w.t ni luas. Jika kita cepat menghukum sesuatu diluar  kebiasaan kita sebagai sesat maka kita secara tak langsung telah 'mengehadkan' ilmuNya.

Perdebatan antara mat-mat feqah dengan ahli-ahli tasawuf berhubung dengan ilmu agama telah lama. Mat-mat feqah lebih cendurung kepada bukti sedangkan ahli-ahli tasawuf lebih kepada gerak hati dan penyerahan total kepada Tuhannya. 

Mungkin ada yang berfikir ahli-ahli tasawuf tak menitik beratkan sesuatu hadis seperti dari mana ia datang, siapa yang meriwayatnya, bagaimana perlaku si periwayat sewaktu hidup dan lain-lain. Ini mewujudkan kekeliruan bagi mereka yang baru nak belajar agama dan akan membawa kepada tanggapan Islam itu susah. 

Tidak kurang juga ada golongan feqah yang melabel ahli-ahli tasawuf sebagai sesat dan gila. Ini kerana watak ahli tasawuf itu kadang-kala berbeza dengan watak orang yang faham agama di mata masyarakat. Masyarakat cenderung melihat bahawa orang yang bijak dalam agama ialah orang yang pantas memetik ayat al-quran dan hadis waktu berhujjah, memakai songkok atau serban dan sentiasa berjubah, wajahnya putih bersih dan sentiasa mengeluarkan hukum itu dan ini. 

Ahli-ahli tasawuf pula lebih cenderung untuk memencilkan diri, mendiamkan diri apabila berselisih pendapat, lebih banyak menghitung kesalahan dan kekurangan diri. Setinggi mana pun ilmu yang dia belajar, dia tetap merasa dirinya paling bodoh, paling lemah, paling perlahan dan sebagainya. Ada seorang ahli tasawuf (guru sebuah tarekat terkenal) yang memandang anjing lebih mulia daripada dirinya sendiri. 

Begitulah hati ahli-ahli tasawuf. Sampai kepada satu peringkat, mereka tidak lagi didorong oleh nafsu sebagaimana kita yang digelar orang awam ini. 

Aku sebenarnya bimbang juga untuk bercakap tentang ini kerana bimbang disalahertikan. Walaubagaimanapun aku rasa perlu juga untuk diperjelaskan kepada sesiapa saja yang sudi menerima penjelasan. 

Ia berkaitan dengan satu hadis yang dikatakan palsu oleh mat-mat feqah berdasarkan pendapat sebahagian ulama.

Hadisnya,

من عرف نفسه فقد عرف ربه

Man 'arafa nafsahu, 'arafa rabbahu, faqad 'arafa rabbahu, fasadal jasadu

"Barangsiapa yang mengenal dirinya, maka kenallah Tuhannya, apabila kenal Tuhannya, binasalah jasadnya"

Harus diingat bahawa mengatakan atau mengadakan sesuatu tentang Rasullah s.a.w yang tidak benar tentang dirinya, nerakalah tempatnya. Jika kata-kata ini datang daripada baginda, maka sesiapa yang menolak, ke sana jugalah tempatnya.

Sebagai orang awam, tidak perlulah kita menghukum sesuatu yang diluar pengetahun kita.

Dalam Kitab Adab Ad Dunwa Wa Ad Din pula;

وَقَدْ قَالَتْ عَائِشَةُ رضي الله عنها: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَتَى يَعْرِفُ الانْسَانُ رَبَّهُ ؟
 قَالَ رَسُولَ اللَّهِ: إذَا عَرَفَ نَفْسَهُ
 

Maksudnya:
Saidatina Aisyah r.a. berkata:
"Wahai Rasulullah, bila seseorang insan itu kenal Tuhannya?
"

Rasulullah s.a.w. menjawab: "Jika dia kenal dirinya".


Ada perkara yang boleh diceritakan kepada orang awam dan ada juga yang tidak boleh. Ini kerana sesetengah pengalaman insan dalam perjalanan mencari Tuhannya hanyalah untuk dirinya sahaja, bukan untuk dikongsikan dengan orang lain. Jika dikongsikan dibimbangi orang kebanyakan akan menghukum dia sesat dan kafir. 

Jika ilmu ketuhanan itu dapat dicari hanya dengan membaca, maka ramailah orang bijak pandai dalam beragama sekarang ini termasuk yahudi kerana mereka juga mengkaji sejarah-sejarah Islam, kitab-kitab dan hadis. Tapi kenapa mereka terus dengan agama mereka?

Islam adalah anugerah Tuhan. Dialah yang menentukan siapa yang diberi petunjuk dan siapa pula yang sesat. Kebenaranya hanyalah milikNya. 

Kebanyakan kita menyangka bahawa kita sudah cukup dengan asas ilmu agama sedangkan sebenarnya ramai antara kita yang langsung tak tahu apakah hakikat syahadah yang seringkali diucapkan waktu solat. Jika hakikat syahadah pun tidak tahu, tak malukah kita mengaku bahawa secara rasminya kita ni orang Islam?

No comments:

Post a Comment