02 December 2013

Dua golongan terbesar

Politik boleh memutuskan kawan dan boleh jugak membuat kawan baru. 

Bergantung sejauh mana kematangan seseorang dalam berpolitik.

Mencampur adukkan urusan agama dalam politik bukanlah bermaksud dalam politik tu tiada unsur-unsur agama tetapi lebih kepada untuk mendapatkan political milage. Lebih jelas, ia seperti menunggang agama demi untuk mencapai kemenangan dalam berpolitik.

Dalam konteks politik negara ni, ada dua pertubuhan Melayu terbesar iaitu UMNO dan PAS. Aku akan jadi se'natural' mungkin dalam memberikan pendapat dalam isu ni. 

Dalam UMNO, tiada lagi kelibat pemimpin-pemimpin yang berwibawa, berkarisma, bijak dan berwawasan. Selepas era Tun Dr M, UMNO seperti kucar-kacir. Perebutan dalam parti itu biasa, tapi apabila bercakap, kita takkan dapat lihat lagi seorang yang bijak berkata-kata seperti Tun Dr M. Itu aku akui. Bijak bukanlah betul semunya. Dia bijak menangani apa jua isu yang dibangkitkan. Dia bijak dalam mentadbir ekonomi. Dia mungkin kejam bagi sesetengah orang, tapi hakikatnya dia juga bijak dalam pentadbiran negara. 

Ya, ada yang menggelarkannya bapa segala bapa. Dasar monopoli, kronisma dan lain-lain. Tapi jangan lupa apa yang dia telah sumbangkan dan ideanya. 

Agak malang kerana sejak beliau meletakkan jawatan, pengantinya terlalu lemah. Makin lemah dan terus lemah. Lemah dari segi pentadbiran, ekonomi dan sangat lemah dalam menawan isu-isu semasa yang dibangkitkan oleh pihak lawan. Paling jelas, dalam UMNO amat susah untuk kita melihat bijak pandai dilantik menjadi ketua. Selalunya yang dilantik adalah daripada kalangan mereka yang mempunyai perniagaan, harta yang banyak, anak-anak buah yang ramai dan 'bodoh'. Bijak pandai biasanya akan dicantas awal-awal. Inilah kelemahan UMNO dan tentu saja faktor ini merupakan salah satu faktor terbesar kejatuhannya suatu masa nanti. 

PAS pula dilihat sebagai sebuah parti tok lebai. Mempunyai pengikut yang fanatik terhadap ketua mereka dan ada juga yang menggelarkan sebahagian daripada orang-orang PAS sebagai ekstrimis. PAS dilihat tidak mesra kepada mereka yang tidak bertudung, berseluar pendek dan jahil agama. PAS menganggap merekalah satu-satunya parti yang memperjuangkan Islam dan parti lain sebagai sekular. Tapi PAS lupa, UMNO juga terdiri daripada orang-orang Melayu yang bukannya menjatuhkan Islam. 

Antara faktor utama yang menjadi punca perpecahan orang-orang Melayu jika diperhalusi adalah berpunca daripada mereka. Wujudnya dua kelompok terbesar ini  (UMNO dan PAS) menyebabkan kuasa/sokongan orang Melayu terpecah menjadi dua bahagian. PAS dilihat menggunakan isu hukum hudud sebagai tonggak utama dalam perjananan mereka menuju ke Putrajaya sambil bersekongkol dengan DAP. Ia agak kelakar kerana PAS mahu menegakkan hukum hudud sambil berganding bahu dengan pihak yang memang tidak mahu hudud ditegakkan. 

DAP pula memiliki sebahagian besar sokongan orang-orang Cina di negara ni. PAS melihat ini sebagai satu peluang bagi mereka untuk menjatuhkan UMNO dan menegakkan negara Islam (mengikut definasi mereka) dengan pihak yang langsung tak mahu sebuah negara Islam diwujudkan. Orang Melayu pula menjadi serba salah apabila ada pihak yang menggunakan agama sebagai satu faktor untuk meraih sokongan kerana orang melihat PAS sebagai Islam sedangkan hakikat sebenar Islam itu bukannya PAS.

Dalam meraih sokongan dan kuasa, PAS lebih banyak menggunakan pendekatan menghukum musuh-musuh politik mereka seperti mengkafirkan orang-orang yang tidak sehaluan dengan mereka, memainkan isu syurga dan neraka, menggunakan kata-kata yang bersifat kutukan, makian, dan kasar demi untuk mendapatkan sokongan. Di sinilah sifat ektrimis PAS jelas kelihatan. 

Sesiapa saja yang membuka mata dapat melihat dengan jelas bahawa PAS hanya menggunakan alasan menegakkan negara Islam untuk meraih sokongan. Jika ditakdirkan suatu hari nanti Pakatan Rakyat mendapat sokongan majoriti maka akan terlondehlah pakaian yang menutup kudis-kudis dalam PAS ni. Pasti berlaku huru-hara kerana PAS akan menggunakan senjata terbesar mereka, iaitu fahama agama dalam menidakkan rakan-rakan mereka PKR dan DAP dalam pemerintahan negara. Jika PKR dan DAP enggan mengikut mereka, bayangkan apa yang akan PAS lakukan? 13 Mei 2.0?

Mereka menggelarkan orang-orang yang berilmu yang menyokong UMNO sebagai ular dalam semak. Mereka memperlekehkan ustaz-ustaz, guru-guru agama yang tidak menyokong mereka seolah-olah orang yang tidak menyokong mereka adalah sama dengan orang yang tidak mahukan Islam. Cuba kita lihat, apa reaksi penyokong dan ahli PAS jika kita mengatakan perkara yang sama kepara ustaz-ustaz mereka, guru-guru agama mereka, dan yang paling ketara cuba kita kritik pemimpin utama mereka. Lihat reaksi Islamik mereka. 

Lihat kata-kata pemimpin utama mereka dan nilaikanlah sendiri.


Lihat saja dalam PRU-13 yang lalu bagaimana mereka mengkhianati rakan seperjuangan mereka dalam Pakatan Rakyat. 


Kes ini berlaku di Terengganu. Tapi di Pulau Pinang mereka tetap menamakan calon mereka sedangkan kata sepakat telah dicapai. Soal betul atau tidak siapa edar pil kuda, itu isu lain. Kenapa tidak buat laporan pada polis saja. Cakap biarlah benda yang betul, tuduh biarlah berbukti.

Kemudian soal gambar Stalin & Lenin. PAS kata mereka tidak mahu syaitan-syaitan masuk ke dalam Pakatan Rakyat. Siapakah syaitan? Selain DAP & PKR adakah syaitan? Alasan-alasan seperti ini yang diberikan oleh seorang ketua, bukan orang bawahan tapi KETUA. 

Lihat dan nilaikan sendiri kata-kata yang berubah-ubah daripada ketua mereka. Kejap begini, kejap begitu. Tapi orang bawahan yang fanatik tetap memandang jubah dan serban pemimpin-pemimpin mereka. Siapa yang memandang disebalik 'jubah dan serban' pasti akan terlihat 'ekor' mereka.

Tanyalah disudut hati yang terdalam, inikah perjuangan Islam yang sebenar? Beginikah caranya nabi dan para sahabat memperjuangkan Islam? Adakah Islam memerlukan PAS untuk tegak berdiri? 

Timbulnya isu hukum hudud menyebabkan jurang perbezaan pendapat dan sokongan politik kedua golongan penyokong UMNO dan PAS makin jauh. PAS mencanangkan bahawa siapa yang menolak hukum hudud adalah kafir. Ini adalah suatu kenyataan yang amat keras. Ia bukan seperti soalan matematik, 2x3=6 dan 3x2=6. Soal kafir atau berimannya seseorang bukanlah tugas manusia untuk tentukan. 

Pada pendapat aku, orang tidak menentang hukum hudud, tetapi menentang pelaksanaannya mengikut cara PAS. PAS meletakkan itu sebagai tonggak utama perjuangan mereka sedangkan banyak lagi perkara lain perlu diutamakan. Seperti seorang yang ingin berlari, ia perlu pandai berjalan terlebih dahulu. Perkara yang didahulukan perlulah didahulukan. 

Jika keadaan negara kita semua rakyatnya makan cukup, pakai cukup, belanjanya cukup, pendidikan anak-anak cukup dan masih ada lagi yang nak mencuri, maka wajar sangatlah hudud dilaksanakan. Tapi jika keadaan negara terumbang-ambing, keadaan ekonomi pun teruk, kos sara hidup yang tinggi, apa akan jadi jika hukum potong tangan dilaksanakan? Bukankah ia akan menimbulkan imej yang buruk dan fitnah terhadap Islam? Adakah ini lebih baik? Tetapi inilah yang kononnya PAS hendak laksanakan. 

Mereka berfikiran bahawa negara Islam wajiblah sebuah negara yang mengamalkan hudud tetapi mereka lupa bahawa Islam itu juga melambangkan keadilan, kebajikan dan kasih-sayang. Hudud merupakan satu mekanisma untuk mencegah jenayah bukan melambangkan ia keperluan wajib bagi sebuah negara Islam. 

Ingatlah, kehebatan Saidina Umar bukanlah kerana beliau banyak memotong tangan pesalah tetapi kerana keadilan beliau. Beliau tidak makan sebelum memastikan semua rakyatnya makan. Masihkah kita ingat antara kisah yang mahsyur itu. 




Adakah PAS memiliki kemahiran dan kebolehan dalam mentadbir sesebuah negara? Terengganu bagaimana? Kedah bagaimana? Mengapa tumbang? Adakah orang-orang di negeri ini tidak suka pada Islam?

Ya, mungkin saja ada yang membaca sedang marah pada aku tentang apa yang aku tulis. Terutama mereka yang cintakan PAS. Maaflah, ini sekadar pendapat aku. Kalau kamu tak setuju, tulislah pendapat kamu di blog kamu puas-puas. 











No comments:

Post a Comment