16 December 2013

Melayu & Melaka

Kita biasa mendengar, "Portugis datang dengan angkatan tentera siap dengan meriam dan senapang manakala orang-orang Melaka bersenjatakan keris dan pedang. Bodoh sungguh. Nak menang macam mana?"

Betapa mudahnya orang-orang Melayu sekarang menganggap orang-orang Melayu terdahulu sebagai bodoh, lemah dan lembik sedangkan yang mempertahankan Melaka waktu itu bukanlah calang-calang pendekar, bukan calang-calang ahli agama, bukan juga calang-calang orang kebanyakan.

Bagaimana sebuah 'EMPAYAR' terkenal, bertaraf antarabangsa, moden dan sibuk tiada langsung sistem pertahanan yang kuat dan canggih?

Sebenarnya.....

Dikatakan bahawa angkatan perang Melaka waktu itu tiada tolok bandingnya jika mahu dibandingkan dengan angkatan perang Portugis yang datang menyerang. Kapal-kapal perang Alfonso itu hanya sekecil anak saja kalau mahu dibandingkan dengan bahtera-bahtera perang milik Angkatan Laut Melaka. Meriam-meriam Portugis itu hanya sebesar kelingking saja andai mahu dibandingkan dengan meriam-meriam yang mengelilingi kubu Kota Melaka. Itu belum lagi andai mahu diceritakan betapa hebatnya pahlawan-pahlawan Melaka. Apalah sangat mahu dibandingkan dengan soldadu-soldadu Portugis itu. Namun akibat pengkhianatan beberapa orang Melaka sendiri, akhirnya Melaka jatuh ke tangan Portugis.

Terimalah hakikat bahawa MELAKA TIDAK TEWAS KERANA SENJATA. MELAKA TEWAS KERANA PENGKHIANATAN BANGSA SENDIRI YANG KHIANAT DAN BERSENGKETA SESAMA SENDIRI!

Itulah akibatnya apabila sesama...
Bangsa kita bersengketa...
Empayar yang kuat pun hancur dan binasa...
Apa yang tinggal hanyalah debu-debu sebuah cerita...

Sekadar menjadi peneman hikayat tidur malam anak-anak bangsa...

Usahlah kita bersengketa...
Kerana sesungguhnya Melayu itu hidupnya bersatu dan bersaudara...

Andai bersengketa maka rosak dan binasa...
Belajarlah dari Melaka, usahlah diulangi kesilapan itu lagi...

Janganlah jadi petualang kepada bangsa dan agama sendiri...

Tanah Melayu ini warisan nenek moyang kita...
Di tangan kitalah ia kan kekal terpelihara...




No comments:

Post a Comment