11 December 2013

Tayar

Semalam aku cuti. Tayar kereta rasa gelong, jadi tak sedap bawak. Naik 80km/h saja dah bergegar stereng. Mula-mula aku syak driveshaft. Lepas periksa sendiri, benda tu memang elok saja. Malah steering rack aku pun ok lagi. Takde free-play langsung. Lower arm pun masih kukuh. Kemudian aku masuk gear 3 dan biarkan tayar belah kiri yang tergantung tu berpusing. Nampak macam ada benjol sikit. Aku fikir memang patut pun sebab tayar tu dah makan dalam. Mesti alignment lari ni. 

Mood tengah rajin, aku check pulak tayar belah driver. Mak ai, teruk gila dia punya melantun. Tayar baru lagi tapi dah macam ada benjol yang teruk. Macam tak logik je. Bukan tayar cap ayam atau made in china. Dah tau punca, aku terus ke kedai tayar. Check punya check rupanya rim bengkok. Ceh, dah lama tak bengkok, kali ni kena pulak dah. Jalan kat Malaysia ni memang lebih baik dari jalan-jalan di Ghana la. 

Lepas betulkan rim semua, aku buat alignment sekali. Dah alang-alang kata orang. Waktu tu pelanggang takde la ramai sangat tapi tak putus-putus yang datang. Budak kedai tayar ni tak rehat langsung. Lepas sorang, sorang dia layan. 

Hujan pun turun. Tinggal kereta aku saja. Tiba-tiba aku nampak seorang budak Cina ni terus ambil tools dia dan buka tayar traktor kat tengah-tengah hujan tu.




Bukanlah nak puji sangat. Diaorang ni rajin kerja. Buat kerja pun cepat saja. Aku boleh bayangkan kalau ini kedai Melayu. Dengan sembang-sembangnya, hisap rokok, minum-minum. Pelanggan tunggu je la. Aku jenis yang tak kisah tentang bangsa apa pun. Asalkan kerja puas hati, aku dah cukup senang. Cina pun bukan semuanya bagus. Ada jugak yang cincai. Tapi yang Melayunya pulak bukan semuanya tak guna, cuma majoritinya saja yang memang hancur.

No comments:

Post a Comment