23 December 2013

Mari berubat

Episod berubat kembali lagi. 

Kita sering berbalah tentang apa yang boleh dan apa yang tak boleh dalam berubat. Aku menggunakan istilah "berubat" supaya lebih mudah difahami. Sesetengah orang menggunakan istilah-istilah lain seperti "rawatan", "energy transfer", "ruqyah" dan sebagainya. 

Selain istilah, jalan perubatan tersebut juga ada yang berbeza antara satu sama lain. Buat mereka yang langsung tiada ilmu dalam perkara ni tentu saja akan cepat menghukum sesetengah kaedah perubatan tu syirik.

Bidang berubatan selain daripada perubatan cara normal/saintifik ini amatlah luas. Ada yang mendakwa si perawat menggunakan jin, syaitan, pendamping, malaikat, bunian, dan macam-macam lagi makhluk. Ada juga yang mengehadkan ilmu perubatan Islam kepada satu-satu kaedah tertentu saja yang mereka tahu manakala kaedah lain tak Islamik. Ada juga perawat yang mempelajari kaedah rawatan dari luar negara kemudian mengadaptasikan mengikut norma-norma yang difikirnya Islamik dengan menambah nama-nama yang indah-indah pada kaedah berubatan mereka seperti perkataan Islam itu sendiri atau "Nur" atau "Al" dan banyak lagi. 

Sebagai orang awam yang tidak pernah mengambil tahu ilmu sebegini dengan lebih mendalam, tentu saja mengambil jalan mudah dengan bertanyakan hukum kepada ostad-ostad kesukaan mereka tentang sesuatu kaedah perubatan tu. Masalahnya ostad-ostad ni pun bukan belajar bidang perubatan cara sebegini tetapi cukup mudah menjatuhkan hukum. Hanya kepada "sangkaan" semata-mata. Ibarat seorang mekanik motor ditanya tentang kerosakan/masalah jentera berat seperti jentolak atau lori. Tentulah mekanik itu akan membuat keputusan berdasarkan ilmu membaiki motor yang dia ada. 

Contoh lain, seorang pengamal perubatan Islam yang aku jumpa beberapa hari lalu mendakwa kaedah "scan" ni langsung tiada dalam hadis dan prosedur rawatan Islam. Malah ia haram kerana ia seperti menilik nasib. Begitu mudah beliau menjatuhkan hukum tentang sesuatu ilmu yang beliau sendiri tak pernah memilikinya. Perkataan "scan" tu hanyalah pada istilah saja. Ia boleh saja kata sebagai "teropong", "tinjau", "usha", dan lain-lain yang mudah difahami masyarakat. Wujudkah perkataan "usha" dalam hadis dan al-quran? Sebenarnya apa yang aku fikirkan bagi menjelaskan perkataan "scan" tu sendiri adalah seperti memohon kepada Yang Maha Mengetahui agar diberikan petunjuk/ilham/gerak hati/gerak batin untuk mengetahui punca masalah yang sedang dihadapi. Itulah "scan" yang dimaksudkan dalam perubatan cara ini. Kat mana pula salahnya orang-orang yang dianugerahkan kebolehan melakukan "scan" ni?

Jangan sempitkan sesuatu bidang ilmu tu kerana semuanya datang daripada Dia. 

Kaedah "scan" tu sendiri memang banyak. Untuk pandai membezakan yang mana satu benar dan batil kenalah berilmu. Janganlah mudah menghukum tanpa mengetahui hujung pangkal. 








No comments:

Post a Comment