22 May 2010

minat

sejak kecik aku mmg minat dgn astronomi. sebenarnya cita2 aku yg betul nak jd ahli astronomi. aku rasa minat ni bermula sejak mak aku belikan aku siri ensiklopedia mase aku skolah rendah dulu. dlm byk2 siri aku suka baca siri pasal bumi & planet2. budak2 sebaya aku mase tu mana minat pun benda2 ni.

sejak kecik aku dah terbiasa dgn istilah2 astronomi. planet paling besar, halaju cahaya, graviti & mcm2 lagi. seronok bila mengetahui sesuatu yg x ramai yg org tahu. namun minat tu makin lama makin pudar bila aku lama kelamaan x dpt lagi menerima fakta2 yg mcm x masuk akal.

tp sejak aku balik drp kursus esq, tiba2 minat tu kembali semula bila mana kursus tersebut berjaya membuka mata hati aku utk melihat semua ni menurut pandangan islam. setahu aku belum pernah lagi sebelum ni astronomi dilihat mengikut pandangan islam. semuanya dicedok bulat2 dari barat.

x dinafikan aku mmg terlalu kagum dgn ilmu2 mcm ni. dulu aku x pernah faham apakah maksud 1 tahun cahaya (1 light year). yg aku tau, kilometersejam (km/h). hanya baru saat ni aku tau apakah yg dimaksudkan dgn perkataan tu. bayangkan:

cahaya bergerak = 186,000 batu dalam sesaat
= 287,600 kilometer dalam sesaat

kalau nak tau berapa laju halaju cahaya dlm bentuk km/h:

= 287,600 x 60saat x 60minit
= 1,071,360,000
= 1.07 bilion km/h

jarak matahari dgn bumi pulak:

L = J/M (L=laju, J=jarak, M=masa)
J = L x M
= 287,600 x 8 x 60
= 138,048,000 km

jauh x jauh la....138 ratus juta kilometer aje.....

kalau seseorang memandu 110km/h dari bumi, dia akan sampai di matahari lepas 145 tahun 3 bulan.

seperti yg kita semua tahu, xde apa pun yg lebih laju drp halaju cahaya.

halaju bunyi = 1,236 km/h atau pun 343 meter sesaat (343m/s). angka2 ni sebenarnya sgt berguna kalau kita fikirkan betul2.

contohnya kalau kita nampak kilat, x semestinya kita dgr bunyi guruh pd waktu yg sama. kiraan ni boleh digunakan utk buat anggaran berapa jauhnya kilat tu dari kawasan kita.

No comments:

Post a Comment