15 May 2010

x sangka....

smlm aku sampai bentong dlm pkul 6.45-7.00pm. lepas balik keje mmg cepat sampai kalau x singgah memana.

tepat jam 9mlm aku dh ada kt balai bomba seperti yg dijanjikan. jumpa org utk amik laptop. borak la kejap dgn mane yg ade. x semena-mena dtg la sorang brader dari arah pintu pagar depan balai terus bersalaman dgn kitaorg. katanye keta dia rosak. mulanya aku ingatkan dia org bentong sebab dari pakaian x menampakkan dia yg tu org yg berjalan jauh.

dia nak cari pomen utk repair keta dia. tp rase aku memalam ni mane la nak cari. kalau ade pun, spare part pulak xde. kdai semua dah tutup. katanya lagi klac keta dia rosak sbb x boleh masuk gear. mulanya aku malas sgt nak pikir, sebab aku nak cepat balik siapkan keje aku.

tp tergerak pulak hati aku nak tanye lebih. aku pun tanye la simptom2 kerosakkan keta dia. memula aku pk klac la yg abih. tp lepas tu terpikir plak kalau klac abih, takkan la tersadai tepi jalan. slalunye kalau klac abis ni time nak naik bukit yg terasenye. gear patutnya xde masalah. so aku terus tangkap yg klac dia putus kot. aku mintak utk check keta dia, so kitaorg pun pegi la berdua.

baru aku tau nissan ad resort x pakai kabel. klac jenis hidraulik. terus aku call si pilin mintak dia dtg. pilin kata pump bocor le, aku pun dah agak dah. lepas tu aku pikir baik pegi hintac je mane tau dia x tutup lg. nasib kitaorg baik, dia baru sgt nak tutup. bagusnya cina ialah, walaupun kdai dah nak tutup sanggup lagi bukak balik lampu, cari spare part. ingatkan mahal, rupanya murah aje. klac pump dgn minyak baru rm60.

dipendekkan cter pilin pun dtg, syareel pun ada sebab pinjamkan tools. semua setel dlm kul 10.45. ape yg seronok ialah perasaan puas dpt menolong org dlm kesusahan. ralat jugak aku time dia nak bagi duit, padahal bukan aku yg buat keje pun. pilin yg buat. bile pikir2 balik, ni la yg dikatakan rezeki. byk cara Allah boleh bagi rezeki tanpa kita sangka2. x pasal2 aku insaf kejap.

aku rasa kalau niat kita betul, Allah akan tolong kita. cume kadang2 sebagai manusia, susah betul nak memperbetulkan niat ni. aku ckp pasal diri sendiri, xde kena mengena dgn org lain pun.

mcm pernah aku ckp dulu, pokok pangkalnya ialah hati. susah nak membersihkan hati ni drp perasaan syak wasangka, buruk sangka, menyampah, geram, marah, mcm2 lagi la. tp bila kita dah dpt tolong org, perasaan puas mmg susah nak digambarkan. tp ada je sesetengah org yg suka amik kesempatan drp kesusahan org lain. semuanya pasal duit & tamak.

pengajarannya yg aku rasa ialah kalau kita yakin dgn Allah sbg pemberi rezeki, kita x perlu risau. kadang2 bantuan tu dtg dari sumber2 yg x disangka2. siapa sangka brader td tu dpt meneruskan perjalanan ke kelantan walaupun klac pump dah bocor? siapa pulak yg aturkan pertemuan aku dgn dia dan lain2 org yg terlibat kalau bukan Allah. peristiwa mcm ni bagus jugak kalau diafikirkan byk2 kali sebab kita dpt tahu apa maksud tersirat drp kejadian yg berlaku. nampak mcm xde ape, tp benar2 bermakna.

aku x amik pulak nombor brader tu sedangkan kitaorg sempat gi minum2 kt hajra. dia pulak sempat mintak nombor aku. ape pun semoga perjalanan dia selamat sampai ke destinasi.

No comments:

Post a Comment