29 October 2010

demokrasi

maaflah kalau terasa. aku tak berniat nak menghina sesiapa. adat berpolitik. ia kotor. jika kita menawarkan diri untuk berpolitik, ia sama seperti kita terjun ke dalam lumpur yang kotor. suasana politik tak dapat dipisahkan dengan demokrasi. sedangkan demokrasi adalah ciptaan yahudi untuk menjahanamkan umat manusia tanpa mereka sedari.

kita melaungkan konsep demokrasi sedangkan dalam Islam konsep demokrasinya langsung tak sama dengan apa yang berlaku dalam politik negara kini. mungkin kita memandang ulama yang berdiam diri sebagai penakut dan bacul. jangan terburu-buru, kawan. orang yang diam kadang kala lebih pintar daripada kita. sebab tu ada pepatah berbunyi "diam-diam ubi berisi".

ada yang marah bila aku kata demokrasi adalah senjata yahudi untuk menguasai dunia. ikut suka koranglah. dalam demokrasi sesiapa pun boleh menawarkan diri untuk menjadi pemimpin. dalam kesibukan berpolitik, caci-mencaci, fitnah-memfitnah dan rasuah dibolehkan (secara diam-diam atau terang-terang). semuanya gara-gara ingin menawan hati pengundi. inilah sistem demokrasi. sistem kebebasan bersuara. satu sistem yang kononnya gagal diperkenalkan oleh seorang yang bernama Muhammad bin Abdullah lebih 1400 tahun lalu. adakah Muhammad bin Abdullah lupa bahawa demokrasi itulah yang terbaik?

entah kenapa aku terfikir nak cerita pasal demokrasi yang diagung-agungkan tu.

No comments:

Post a Comment